Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2015

Dagens Pay & jump, inkl filmer

Av Emelie - 18 oktober 2015 19:54

Idag har jag som sagt varit på Pay & Jump i Filipstad,  Toyboy och Majken fick följa med. Båda hoppade 60& 70. 

Majken fick starta först. Detta är en väldigt trevlig ponny som för övrigt är till salu. Jag tycker att det känns lite som att sitta på Zafir igen men denna ponny är lite lugnare och gör inga luftsprång. Hon är väldigt på mot hinder men går aldrig ifrån en, utan är kvar och väntar. Jag har bara hoppat henne en gång tidigare och då var hon väldigt på. Idag var hon mycket lugnare, det gick att få igenom både sidorna i galoppen, vilket kan vara svårt annars. Hon är verkligen som en storhäst att rida då det krävs mycket ben för att hon ska släppa till och börja arbeta. Håller man för hårt i henne så blir hon ganska het. Jag tycker att Majken hoppade väldigt fint, i båda klasserna. Kanske att jag ibland håller henne för mycket vilket jag såg på filmerna i efterhand. 

Majken är en fin ponny som jag tror på i framtiden, håller hon sig som b-ponny kommer hon kunna hoppa de högsta klasserna. 

Det blev en mycket spännande och ovanlig framridning på Toyboy, mannen med lite mycket humör ibland. 

Till en början kändes han fin, tills vi fick möte på den stora banan. Han började direkt att kasta sig runt men gick sen framåt. Jag red en stund till, tills han började bråka ordentligt. Flera gånger stod han på stället, käpp rätt rakt upp på bakbenen och slog med frambenen i luften. När jag hoppat av i farten två gånger för att inte slå över, tog mamma över. 

Jag red han innan Majken skulle starta så det fanns tid för mamma att få honom trött. Mamma tog honom på lina och longerade honom en stund, tills han var lite trött i huvudet och det gick att kommunicera med honom från ryggen. Jag red även på lina innan jag gick in på banan, mamma släppte mig i dörren. 

Jag var ganska nervös när jag gick in, dels för att han kan tvärnita och kasta sig precis vid hinder men också för att han varit så dum innan. Vi kom runt båda klasserna utan stopp, bara ett pet i andra klassen. Jag är väldigt nöjd med toyboy inne på banan, vi kom ju faktiskt runt. Jag är också nöjd över mig själv som vågade hoppa upp igen, kanske ibland fattas någon hjärncell  .. 

Något som jag hela tiden måste tänka på när jag hoppar toyboy är att lyfta upp handen mot hindret, luta mig lite bakåt och trycka på framåt. Jag får absolut inte vara före honom i språnget eller vara för framåtlutad innan hindret, är jag det, får jag antagligen tugga grus... 

som ni kanske ser, är ahn väldigt trött här. MEN vi kom runt!

Tanken är att Toyboy och jag ska iväg på Pay& Jump om två veckor igen, om allt går som planerat. 

Bilderna som kommer nedan är tagna av superduktiga Patrik Nylén http://puttefotograf.tictail.com/, jag föredrar verkligen putte som fotograf, vad det än är för motiv! 

                 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 juni 2016 11:48

Igår startade jag sommarlovet tillsammans med Moa och Ella. Vi grillade och badade i tunnan. Senare åkte vi till kyrkan en stund och sen var vi hemma hos Ella tills vi somnade runt midnatt. Idag blir en lugn dag, har ingenting planer...

Av Emelie - 11 juni 2016 11:42

Förra helgen var jag iväg på tre tävlingar på två dagar. Anledningen till att jag inte skrivit om detta innan är för att jag åkte på en smäll och fick en lätt hjärnskakning.. I söndags, 5 juni, red jag och helios andra omgången av div 1 i dylta. För...

Av Emelie - 10 juni 2016 17:03

Nu är det äntligen sommarlov! Det känns både väldigt skönt men också lite tungt. Jag har ju en tendens att fästa mig vissa personer så det finns någon jag kommer sakna extra mycket. Min sommar kommer bestå av massor med jobb, roligt jobb, är endast l...

Av Emelie - 30 maj 2016 08:41

                  Runsås sir Owen ''Ove'', e: Sir oldenburg u: Blaidd Rosette, hingst Dusty Springfield ''Dagny'', sto  ...

Av Emelie - 28 maj 2016 21:29

Hej på er! Idag har jag alltså dammat av hoppsadeln och varit iväg på hopptävling med Blizzie och Shelby. Bägge ponnyerna hoppade två klasser var. Shelby var först ut. Det är Wilmas ponny som jag startat en gång innan, han ska säljas. På framridnin...

Ovido - Quiz & Flashcards