Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg under januari 2015

Av Emelie - 10 januari 2015 13:17

Nu kommer inlägget som var tänkt till igår   

Direkt när jag kom he, gick jag in och böt om till ridkläder. Mockade först mina boxar och tog sen i BergaRolf. 

Red igenom han, ett vanligt dressyrpass. Började med att flytta honom vilket han bara gör bättre och bättre. Trven kändes väldigt fin och avslappnad. Han var heller inte lika stark som han brukar. Både öppnor och slutor börjar komma mer och mer, han är så duktig på att försöka göra rätt, även fast han inte riktigt förstår. De första fattingarna jag gjorde i galloppen, slängde han upp huvudet, men då bröt jag av och gjorde om. Tillslut gjorde han dem riktigt bra. Idag ska han filmas för försäljning.   

Sen var det Ragnars tur att få hoppa lite. Decoy Rainy Day (Ragnar) är en femåring valack. 

Gjorde några övningar med travbommar, bok framför och bakom ett räcke, och en liten oxer. 

Ragnar är en, i mina ögon, fin ponny med kapacitet inom både hoppning och dressyr, då han rör sig kanon och hoppar med bra teknik. Det lilla problemet är att han är en c-ponny (maxad) så jag vill inte satsa på honom på samma sätt som jag gör med Rivvan och Blizzie, så jag rider han för utbildning då och då. Tanken är att han ska ut och starta lite lokalt iår och en bonus om han skulle kvala till 5-års championat.

Han skötte sig riktigt bra igår tycker jag. Runda och fina språng och väldigt lydig efter en stund. Han är ganska kaxig av sig så man får vara lite bestämmd med ändå väldigt mjuk emot han .

Han har även hoppat en kombination idag. Kändes super mjuk och fin i sidorna när jag red fram till skillnad från igår. och han hoppade strålande!   

Bilden är från en film, därför så suddig..

 

Sen var det Modyssons tur..

Modysson är en egenuppfödning. Han har i mina ögon varit väldigt fin och har haft mycket talang. I sommras var han väldigt fin i både hoppningen och dressyren. Kanske lite väl pigg i hoppningen men jag tror att han behövde det för att kunna hoppa ordentligt med mig på ryggen..

Vi startade  några gånger i sommras och han är en ganska fräck ponny. Då var han väldigt på, överhoppade mycket och kunde ibland sticka åt sidan så att jag fick äta grus.. 

När jag red honom igår, var det en helt annan häst. 

Förut var han superstark mot hinder och ju mer man tog, desto sämre hoppade han.. 

Han var stark mest hela tiden och stel som en pinne i sidorna, speciellt vänster, då han försökte gå utåtställd hela tiden. Han hängde i tygeln och släppte aldrig till i bettet. Jag menar, man ska inte bli trött i armen av att rida en liten c-ponny.. 

Han hoppade ganska bra vissa språng när han var framåt. Men jag tyckte mest att han var bet tag i betet men ändå gick han inte fram. Jag provade då att lätta i handen långt innan hindret mer än vanligt, och driva på framåt. Han fick då en bra tempo och hoppade kanon vissa språng, när han inte var osker på sig själv. 

Jag minns så väl i sommras när han hoppade av precis när jag bad honom och lösta allt strålande, men nu var han jätteosäker på alla avstånd.. 

Det är väldigt mycket jobb med honom i dressyren för att han ska kunna hoppa bättre. Först ska han bli mjuk i sidorna och börja arbeta. Sen ska han kunna öka och minska farten i alla gångarten utan att bita sig fast. 

Tanken var att jag skulle ut och starta han till våren lite då och då emellan en mindre tjej tvlar honom men jag vet inte om jag vill det längre. Det är så mycket jobb som måste läggas ner och jag vet inte om jag hinner med det, och jag har heller ingen lust att bara göra ''skitjobbet'' för att någon annan ska tävla sen. Jag blir bara alrg på mig själv att jag inte kan när han blir såhär så det är kanske ingen idé att göra det. 

Jag har ju desutom två unghästar att rida in och en d-ponny efter miclas aristocrat som ska hoppas in, lägger nog mer tid på det istället   

 

Jag hoppade även Rickhardo igår, bara för skojs skull. 

Har startat han två gånger och han är väldigt rolig att hoppa, fast ganska framåt. 

Han fick göra precis samma övningar som de andra och han gjorde det super braa!!

Han överhoppade lite ibland men det är nog lite orutin från hans sida. 

     

Glömde nästan bort att jag hoppade Toyboy lite åt Sofia. Vi red samtidigt, när jag red Ragnar så då hoppade jag några språng med hennes också. Han tyckte att det var kul och drog som en tok mot hindrena, han hoppade mig ur sadeln i början och gjorde några glädjeskutt efter    Jag r helt klart nöjd med honom då han inte hoppar så ofta och jag inte rider honom annars, har  suttit på han ca 5 gånger med igår. 

 

Sist var det mi fina prinsessan tur. När ja ändå hade hinder framme så passade jag på att hoppa en trekombination, då jag inte hoppar det så pfta annrars och måste öva på det inför alla tävlingar. 

Hon var väldigt fin i dressyrarbetet och även i hoppningen. Dock försökte hon smita ut på sista hindrett några gåner så det är något vi måste träna på!

 

Nu ska jag ut i snöstrormen igen och rida BR   

Av Emelie - 9 januari 2015 21:00

har inte hunnit skriva något idag, då jag har varit i skolan, och sen direkt åkte hem och red.
Har idag hoppat 5 hästar och även ridit Bergarolf. Är väldigt trött just nu så jag skriver mer imorgon :)

Av Emelie - 8 januari 2015 15:20

hej på er!
Idag har varit den första dagen i skolan denna termin.
Första lektionen fick vi reda på att vi har en muntlig redovisning V4.
Andra lektionen, prov på 40 sidor v5, och lägg då till ett matteprov samma vecka.
Nu är det bara att plugga, för jag ska ge allt!

Fick nyss ett glädjande sms, åker till storfors en sväng på tisdag och träffar en mycket saknad person :D
Kanske även åker förbi kyrkan.

Nu ska jag slänga i en tvättmaskin och sen gå ut i stallet. Ska hjälpa mamma att mocka eftersom hon väntade i stan, en timme idag så jag kunde åka med henne hem <3

Av Emelie - 7 januari 2015 21:24

vi lyckade till det lite ikväll, eftersom skolan börjar imorgon.
Tog en sväng till stan och handlade, passade på att äta pizza :)
Nu har jag börjat planera mina tävlingar från till augusti, vilket inte är så lätt då Riviera ska ha bra kvalklasser och Blizzie ska hålla sin plan, samtidigt som de små ska ut på lokalt och även dressyrtävlingar :)
Nu ska jag hänga tvätten och sen lägga mig, klockan ringer vid sex imorgon :(

Av Emelie - 7 januari 2015 17:52

Imorgon börjar skolan igen, o det känns sådär.. 

Det ska bli väldigt skönt med rutiner igen och lägga sig i tid. MEN, hur ska jag hinna allt? 

Jag är väldigt högra krav på mig själv och vill inte göra saker halvklara. Skolan och bussar hänger inte riktigt ihop när man bor på landet. Antingen är jag i skolan väldigt tidigt eller så kommer jag för sent..  Som onsdagar och fredagar tex, när jag har specialidrott på förmiddagen. Då börjar jag 12.30, och det senaste bussem jag kan ta för att hinna kommer ca 9.20, jag är i stan i skolan 10.10, vilket blir väldigt långdraget. 

Jag vill denna termin satsa lite till på skolan, är lite trött på att få C, på de flesta arbeten, och det spelar ingen roll om jag pluggar till vissa prov eller, ej, får samma betyg. 


När jag var på kursen för Lotta blev jag så sjukt taggad på detta år, med hästarna. Jag vill träna så mycket som möjligt och satsa fullt ut. Och som ni vet, tar hästar ganska lång tid. 


Något jag har saknat enormt mycket under hösten är kyrkan, jag var i princip i kyrkan varje dag förra hösten och våren. Jag var där mån, tis, tors,fre och ibland söndag. Nu hinner jag knappt dit en dag i veckan. Men jag måste dit! Där finns alla människor som ger mig så otroligt mycket possitiv energi, jag är så glad där och kan verkligen vara mig själv. Det är ju inte att vara i kyrkan som är själva grejjen, utan det är de som jobbar där, de är helt fantastiska!! När jag inte riktigt var på topp under högstadiet, fanns de alltid där, vilket jag är obeskrivligt tacksam för! 


Det finns även andra saker som jag vet att jag mår bra av, tex en fantastisk lärare jag hade på Vargbroskolan, som jag har kontakt med fortfarande, även fast det inte är så ofta så har vi kontakt och jag vet att hon finns där när jag behöver henne. 

Hon fanns alltid på skolan och jag fann en trygghet. Jag vet inte hur hon gjorde/gör men hon får mig alltid att tänka på rätt saker, vara glad, köra mitt eget race och vara den jag är för att det finns redan så många kopior. 


När jag nu sitter och skriver detta inser jag hur mycket jag saknar mitt liv, jag hade innan jag började gymnasiet. 


Jag har många gånger funderat på hur jag ska hinna med allt detta.. 

Hästarna måste verkligen få den tid de behöver, och ju mer tid jag lägger ner, desto bättre kommer det att bli! 

Jag kommer att vara i kyrkan mist en dag i veckan, ska sjunga och träffa alla, och har jag samtidigt mycket plugg så får jag i värsta fall plugga i kyrkan. Jag ska ta alla tillfällen på håltimmar och när jag väntar på att jag ska börja/bussen till att plugga, inte bara sitta. 


Jag ska göra allt för att jag ska må bra, även om jag egentligen inte hinner.. 

Allt går om man vill och försöker!      

man lever bara en gång, ta vara på livet och gör det bästa av situationen - 

Av Emelie - 7 januari 2015 17:14

Riviera har fått gjort lite av samma sak som vi gjorde andra dagen i Kumla. 

Idag red jag med ett annat bett och hon kändes super! Hon var mjuk i sidorna och gjorde allt väldigt bra, förutom byten    Hon tycker att det är lite jobbigt och gör mest ett skutt, som att det var ett hinder, men när jag lr mig rida så går det nog säkert bättre!

Mamma hjälpte mig även lite för att det skulle bli så bra som möjligt. 


 

Blizzie fick ca 20 minuter att bara gå i låg form och sträcka på sig i trav och galopp, innan jag började jobba henne. Hon kändes väldigt fin, kanske lite pigg och trippig i övergångar från galopp till trav. Men jag är helt klart nöjd!

Någon som gillar snön är taxen, han springer som en tok.. 

 

Nu är det lite plugg som gäller   

Av Emelie - 7 januari 2015 10:00

vaknade hos Mathilda imorse.
Kom precis hem. Jag tog moppen dit igår och när jag kom ut var det snö överallt :)
Det tog ca 20 minuter att åka 2 km, halt är bara förnamnet..
Nu ska jag äta frukost och kolla ett glee avsnitt innan jag går ut och rider Riviera.

Skapa flashcards