Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg under december 2015

Av Emelie - 31 december 2015 18:31

Idag har varit en bra dag. Har varit med grannbarnen nästan hela dagen, så himla mysigt. Vi har bl.a Grillat korv och varit ute. Kvällen spenderas inne hos grannarna med mat och badtunna. Ha en bra kväll allihop! :)

Av Emelie - 31 december 2015 10:11

2015 är snart slut. Därför tänkte jag summera detta år. 

Detta år har varit ett väldigt bra år med hästarna trots att jag blev borta från hästryggen i en månad på grund av min brutna handled och armbågen som hoppade ur led efter en avramling på en unghäst.. 

I år har jag gjort 96 starter totalt i både hoppning och dressyr och jag har startat 7 olika hästar. 

Blizzie är den som jag har tagit flest poäng tillsammans med i år. Vi började tävla dressyr i slutet av förra hösten och under detta år har Blizzie gått från klarhet till klarhet. Vi har inte gått upp så mycket i klasserna utan tagit det lite försiktigt. Under året har vi gjort 5 starter i LB:1 med som lägst 69,6% och som högst 78,57%, 4 starter i LA:1 med som lägst 67% och som högst 70,65%. Nästa år satsar vi på de lite högre klasserna i dressyren och försöker att utvecklas mer. 

I hoppningen startade vi året med en LC med 4 fel, efter det har vi gjort 7 starter i LB och 7 starter i LA. Blizzie har alltså gjort 24 starter totalt i år tillsammans med mig. Vi har tagit 19 placeringar varav av 13 vinster, 5 andra platser och 1 tredjeplats. Vi har samlat ihop 101 poäng och vann våran första nationella start i hoppning och varit inlånade till Filipstads RKs DIV 1 lag i hoppning. 

Blizzie har även haft ett två månaders vila under sommaren pga av en skada, detta gjorde att vi missade några inplanerade starter edtersom det var en väg tillbaka. 


               

Runsås Riviera har startat i år med både mig och mamma, men mest med mig. Vi startade året med att vinna en LC i hoppning. Efter det har vi gjort 3 starter till i LC, 1 start i LD+ (första starten efter min skada), 7 starter i LB och 2 i LA. 

Även Riviera startade sin första dressyr förra hösten och har gjort en stor utveckling sen dess. I dressyren har vi gjort 1 start i LC:2 på 73,83 %, 1 start i LC:1 på 72,03%, 6 starter i LB:1 med som lägst 67,32% och som högst 77,5%, 4 starter i LA:1 med en start på 59% och sedan på 67%, 69% och som bäst på 71,96%. Vi har tillsammans i år tagit en guldmedalj i DM i dressyr, segrat i Rudskogens Trophy och i Varnumscupen. Riviera och jag har sammanlagt gjort 26 starter tillsammans och tagit 15 placeringar varav av 11 vinster, 3 andra platser och 1 tredjeplats.

Mamma och Riviera har gjort 3 starter tillsammans i Dressyr, fast då bland storhästarna. De har startat LA:3 på 68% (Blev 2a av 11 starter), LB:2 på 69,16% (Blev 2a av 27 starter). Sammanlagt har Riviera gjort 28 starter under året. 

             

Rainy Day 1 (Ragnar) började jag rida under vintern för ungefär ett år sedan. Tanken var först att jag skulle rida till honom lite med jag blev helt förälskad i den ponnyn. Han rörde sig bra och hoppade bra. Tanken blev direkt att fortsätta med honom och börja tävla tillsammans med honom. Visade det sig att han hade kvalitéer skulle han matchas och kvalas till ungponnychampionat i både hoppning och dressyr. Denna ponny har under året presterat på topp ute på tävlingsbanorna. Vi startade med att hoppa en LD+ med ett nedslag, efter det 4 starter i LC utan fel, 6 starter i LB varav av 3 felfria och 3 med ett nedslag. Vi var kvalade till ungponny championatet i Årsta-Runsten men kunde inte starta pga av min skada... 

I Dressyren gjorde vi en start i LC:2 med 74,66%, 2 starter i LC:1 på 67,03% och 69,25%, 4 starter i LB:1 med första starten på 64,28 %, efter det 72,85%, 70,17% och 72,143%, vi startade även 2st LB för ungponny på 69% och 74,2%. Vi var kvalde till ungponny championatet i dressyr i Gävle och den stora finalen i Agria ponny trophy i Karlstad med kunde inte starta på grund av min skada. 

I Dressyren tog vi 6 placeringar, alla var vinster och eftersom hade bara var fem och gick som ungponny i hoppningen, hoppar han ingen omhoppning och får inte placeringar på samma sätt. Ragnar var bäst bland ungponnyerna i alla förutom en start. Vi gjorde 20 starter tillsammans under vår tid. 

Ragnars och min resa slutade kanske inte så bra eftersom vi inte kunde starta det vi ville på slutet av min tid med honom. Innan jag var bra i handen, såldes han till en jättebra familj i Grums där han står nu. Jag är helt säker på att han kommer matchas så bra som möjligt hos de nya ägarna. Hade han varit större hade han inte varit till salu! Detta är bland de finste jag har suttit på! Den ponnyn var verkligen en på miljonen!! Världens bästa Ragnar   

       

               

Många bilder är tagna av Patrik Nylén!

El Lotus gjorde jag bara en start med i Dressyr, LA:1 på 61,71% i Valåsen under våren.

El Lakrtits startade jag i de två första omgångarna av DIV 2 häst dressyr. Inna laget drog igång gjorde vi två starter, en i LC:1 på 69,1% och en LB:1 på 67,85%. Första lagomgången fick vi 69,33% och tog en tredjeplats inividuellt av 25 starter. Samma dag fick vi ihop 64% i LA:3. I den andra lagomgången ville inte lakrits vara inne på banan, så jag valde att utgå då han var livrädd för allt och inte gick att få fram.. 

Vi gjorde tillsammans 5 starter och tog en vinst, en tredjeplats och en andraplats med laget. 

     

El Helios fick rycka in istället för lakrits i finalen av div 2. Detta är inte våran häst utan Marie var så snäll och lånade ut guldklimpen till mig. Vi gjorde en start innan finalen i LA:3 på 66%. Finalen i DIV 2 gick också i LA:3 där vi fick 66,57% och tog en 2a plats av 23 starter. Efter lagfinalen startade vi DM för juniorer i värmland, även detta i dressyr. I första klassen LA:3 fick vi 66,28% och i MSV C:1 fick vi 67,32% vilket räckte till en silvermedalj. Efter Dm startade vi två till MSV C, C1 och C2 för att försöka kvala till MSV B. Vi blev 2a i båda klasserna på 65,42% resp 66,55%.  Helios och jag hjälpte laget att vinna DIV 2 häst dressyr, Hejja Alkvettern!

           

Love me 2 (Lennart) ocj jag har i år gjort 3 starter tillsammans i hoppning. Vi vann en LC och hoppade yttligare en LC och en LB innan mamma startade lite dressyr med honom. De startade en LC:1 på 66,66% och en L:B1 på 67,14%, de startade med storhästarna. Nu är Lennart såld och har redan avrit iväg och tävlat med sin nya ryttarinna. De har varit dubbelnolla i både LC och LB och tagit en 2a placering. Stort lycka till, till dem i Framtiden!!   

   

Detta var mitt tävlingsår 2015. Jag hoppas att nästa år blir minst lika bra men utan skador hoppas jag! 




Av Emelie - 30 december 2015 22:44

Tanken ar idag att jag skulle rida Helios när veterinären varit här, men så blev det inte. Istället tog jag, Vickan och Erik en tur till örebro och shoppade lite. Jag fick presentkort på hööks och xxl i julklapp så jag tänkte handla för dem, problemet var bara att jag glömde det på xxl hemma... På hööks hittade jag iallafall ett pannband och ett nytt hoppspö. Även fast jag glömde mitt presentkort var vi inne på xxl och tittade lite. De hade väldigt bra priser på vantar och fleecetröjjor så jag köpte ett par lila vantar för 39 kr och en ljusblå tröja för runt 50 kr. Hittade även reflexvästar till hundarna för 19 kr styck, perfekt när de är ute i stallet! Inne på Marieberg försökte jag hitta en tröja att ha den 5:e när vi ska iväg på elisas festen i mariestad, men hittade tyvärr ingen jag tyckte om.. Hittade istället en rosa skjorta inne på hm som ville följa med hem    , har redan en likadan fast i ljusblått. 

     

Haley blev förresten kollad i munnen förut och hade varken vargtänder eller hakar. Hon var lite inflamerad i tandköttet på vänster sida och höll på att få de sista tänderna vilket kunde irritera henne lite. Fortsätter att rida på hackamore ett tag innan jag provar henne på bett igen. 

Imorgon är det nyår, har ni några planer? Jag och Mamma ska in till Erik och Vickan, våra grannar och fira med god mat och badtunna. På dagen ska vi åka bob med barnen och kolla på frost. Jag tror att morgondagen kommer bli bra! 

Godnatt. 

 


Av Emelie - 30 december 2015 11:08

Tyvärr kunde jag inte skriva något här igår kväll då mitt internet på mobilen är slut för denna månad. Istället tog jag och Ella med myskväll med kortspel, ansiktsmask och popcorn. Det är bara Ella kavr hos mig nu, de andra tjejerna har åkt hem.. Igår hoppade jag fyra olika hästar, Blizzie, Helios, Haley och Lotus. De är ganska olika att rida men ibland ganska lika. 

Blizzie fick börja direkt efter att vi släppt ut alla de andra hästarna. Jag har inte hoppat henne sen vi var i Borås och tävlade, det var minst två månader sen nu. Jag trodde innan att hon skulle vara ganska het och på men hon var faktiskt väldigt lugn för ovanlighetes skull. Jag börjde med att hoppa en litet hinder på volt för att få henne runt skänkeln och jag försökte hela tiden få henne att hoppa mitt på hindret och inte åt vänster som hon brukar göra. Försökte att ha en jämn galopp och samma tempo innan och efter språnget. Ett jämt tempo är lite av vår svaghet då det oftast går långsammare på transportsträckorna. Precis när man vänder upp mot ett hinder blir Blizzie väldigt stark och ökar farten. Mycket focus ska framöver ligga på att hon har samma tempo runt en bana och att hon ska vara kvar hos mig istället för att springa iväg. Efter att vi hoppat på volt, hoppade vi tre olika linjer med varierat 3 och 4 galoppsprång emellan, detta för att få mer lydnad och för att jag ska vara den som bestämmer tempot. Vi avslutade med att hoppa en bana vilket jag tycker gick ganska bra. Vi hoppade inga större hinder eftersom hon vilat från hoppningen ett tag. 

 

Helios har jag inte hoppat så mycket eftersom jag bara rider hon 1-2 gånger i veckan. Jag har honom varje tisdag och endel onsdagar. Oftast rider jag då dressyr på honom men eftersom hindrena ändå stog framme fick han hoppa lite. Jag började med samma jobb även på honom och ville få honom lite kvickare i språnget och ett tydligare avstamp. Hoppade lite linjer och avslutade med en bana. Jag tycket att han var lite seg och matt i kroppen. Han tog inte i lika mycket som han brukar och kände lite på bommarna med frambenen. Ska rida honom lite lätt idag, lite lösgörande och inte så länge.


Haley har inte hoppat så mycket än eftersom hon inte varit igång hela tiden. Vi hoppade lite enklare banor och enkla linjer med 4 galoppsprång emellan. Hon har väldigt lätt för sig och hoppar bra. Det lilla problemet blir ibland hennes mun då drar upp huvudet och inte går att svänga. Hon ska kollas upp i munnen idag så får vi se om hon ska fortsätta gå på hackamore eller om vi kan byta tillbaka till ett bett. Jag är väldigt nöjd med gårdagens pass då hon hoppade såpass bra och gör en enorm utveckling hela tiden. Hon har väldigt lätt för sig även fast hon knövlar lite där emellan. Framtiden ser ljus ut för Haley om hon går som ponny!


Lotus var sist ut och tycket att det var väldigt roligt att få hoppa lite igen. Jag tycker att det är svårt att rida honom ibland då jag inte har ett stöd i handen hela tiden. Han gejjar lite med nosen och med bettet jag har, lägger han sig inte i handen. I hoppningen blir han ganska stark och lång efter alla hinder. Han är fin fram till hindrena men ger sig sen iväg efter och blir svår att få stopp på. Det behövs mycket lydnad på honom och kanske ett lite skarpare bett. Jag ska prova ett gummiklätt babypelham på honom nästa gång. Problemet har varit att han blir så osäker när bettet har blivit för skarpt så jag får prova mig fram. Hoppningen i sig är lite svårare än vanligt då han hoppar med myket rygg vilket jag inte är så van vid. Oftast så skjuter han mig ur sadeln i språnget samtidigt som han kan vrida sig i luften. Jag har ganska svårt att veta hur jag ska sitta på honom då jag gärna lutar mig lite bakåt (han tar det som att han ska öka galoppen eftersom mamma rider honom så). När jag rätade på mig blev det lättare för honom men svårare för mig. Det passar ganska perfekt att han ska med på hoppträning för Lotta Björe på måndag så att jag kan få lite tips om hur jag ska göra. Den träningen ser jag fram emot!

 

Jag har lite filmer på tre av de fyra jag hoppade men de får jag ladda upp efter årsskiftet, när jag har internet igen.. 

Idag har jag och Ella tagit ut hästarna och frostat ur frysen åt mamma. vi skla strax gå ut i stallet igen och mocka lite innan veterinären kommer hit för vaccination och tandkontroll. Senare ska jag rida och åka med mamma till stan för att handla. Ha en bra dag!   

Av Emelie - 29 december 2015 17:00

     

Av Emelie - 28 december 2015 20:38

Helt otroligt vilka fina hästar jag har! Haley levererade ett riktigt bra pass imorse. Hon var i slutet riktigt avslappnad även i galoppen som är hennes jobbigaste gångart. Visst knövlade hon några gånger men det var under så liten del av passet, att det inte spelar någon större roll. Idag kände jag ett hopp om framtiden på denna ponny. Hon hoppar bra och börjar gå fint i dressyren. Kanske ett projekt till årets championat? Först ska hon mätas in, och vi hoppas självklart på att hon håller ponnymåttet!       

Över till min älskade Blizzie. Helt sjukt vad denna häst gör mig glad. Trots att jag knappt suttit på henne var hon så mjuk och fin idag. Nästan så att man kan börja fundera på om hon saknat mig ;) Blizzie försökte hela tiden under passet att göra rätt och ville göra sitt bästa istället för att bli sur. Öppnorna och slutorna börjar sitta mer och mer. Galoppen var rund och fin, den förvända kändes bra och de enkla byten gjorde hon utan problem. Det känns som att vi är på g och nästa års utmaningar känns inte så långt borta. 

 

Just nu är jag inne själv medans tjejerna är ute ocj leker i snön!?! Jag strax duscha innan sängen väntar. Imorgon hoppar jag fyra hästar och tjejerna tar två var, unghästar och lite mer rutinerade. Jag kan försöka fixa en liten filmsnutt på de jag rider. Natti Natti bloggisen   

Av Emelie - 28 december 2015 20:15

Idag fick Riviera röra på sig på gärdet i snön. Jag hade inga större förväntningar över ridpasset eftersom Riviera inte alltid är så sammarbetsvillig. Idag var hon väldigt taggad till en början. I mitten av passet fick hon spel och stack en sväng. Fick stopp på henne ganska snabbt innan vi kunde återgå till arbetet. Jag hade egentligen ingen tanke med passet, försökte bara lösgöra henne i sidorna och få henne mer lydig. Det var även perfekt väder för att få till bra bilder. 

                           

Av Emelie - 28 december 2015 13:30

... Innan Blizzie ska ridas. Haley var fin innan och Riviera busade på i snön. Bilder kommer ikväll!

Ovido - Quiz & Flashcards