Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg den 17 oktober 2015

Av Emelie - 17 oktober 2015 19:47

I många fall beror det inte bara på en person när två personer bråkar. Lite så är det även med hästarna, fast ryttaren spelar in mer och påverkar oftast mer. Presterar hästen inte på topp är det ofta något som beror på ryttaren. 

Jag har verkligen kört fast. Blizzie har visat sin värsta sida i två dagar och Riviera gick heller inte bra idag. Men jag vill nu inte skylla på dem, utan på mig själv. Jag har väldigt mycket att göra i skolan just nu, och DM i dressyr är nästa helg. Hästarna har inte blivit ridna ordentligt sen i söndags, alltså när vi tävlade. Jag vet att de kan vara så fina och jag vill då att allt ska kännas perfekt inför nästa helg. Men det är inte riktigt så enkelt. Jag har en tendens till att bli irriterad när det inte går bra, speciellt om jag sitter själv och rider i ridhuset. Blizie har varit så fin ett tag, och ibland kommer det  motgångar. De två senaste passen har till en början kännts bra. I travdelen på Blizzie har allt blivit lite hackigt, jag har då försökt att få fram henne, men hon går då istället emot skänkeln och jag blir sur - sparkar på lite till och vi kommer inte någon vart med det. Det största problemet vi har haft dessa två dagar är att fatta galopp från trav och sedan bryta av till trav igen. Vi har länge haft så mycket fokus på att hela tiden jobba på framåt, och då missat jobbet med grunderna. Så detta är inget som är hästarnas fel utan mitt, jag måste oftare lägga in mer tid på grunderna. 

Problemet mellan Blizzie och mig är att hon känner så väl när jag blir irriterad på henne, vilket gör att hon lyssnar mindre och mindre, detta blir bara en ond cirkel som är svår att ta sig ur. 

Jag måste oftare tänka på att rida lite mer kravlöst och tänka på att allt inte alltid måste vara perfekt. Bitarna kommer falla på plats så småning om. Till veckan kommer jag lägga mycket fokus på grunderna för det andra har de båda koll på. Jag ska även försöka få in någon dressyrträning innan helgen. 

 

Jag har idag även ridit Helios och Toyboy. Jag rider DM även på Helios nästa helg och han känns fin. Jag tror att det går så bra på honom för att jag rider just utan krav. Nästa helg debuterar jag även MSV C med Helios, vilket kommer bli väldigt spännande!

Jag hann även med att ta en tur till Sophia och rida ut på toyboy, som jag ska starta på en pay & jump imorgon. Sophia tog med lille gus på en tur i skogen. 

Nu kommer snart mamma hem från jobbet så vi kan äta mat. Towa sover här inatt och ska med till filipstad imorgon :) 

 

Skapa flashcards