Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg under februari 2015

Av Emelie - 16 februari 2015 22:33

Lovet har börjat bra men tyvärr har jag inte tagit så mucket kort idag..
Jag har fått mycket gjort idag!
Fick lite sovmorgon, till 9, väldigt skönt efter en ganska tuff helg med lite sömn.
Tog Haley direkt och hon var duktig idag! Väldigt fin på linan och idag travade vi med den och skrittade för första gången själva på spåret.
Helix var också duktig, han travade första gången på lina och jag har även hängt på honom :)

Det är inte så ofta som jag och mamma hinner äta tillsammans på lunch, vilket vi gjorde idag :)
Jag och Arvid sov även middag en stund efter maten.
Mockade mina boxar och fyllde även på med spån.
Riviera stod näst på tur. Hon har varit väldigt tjurig ett tag men idag var hon väldigt fin! Mjuk i sidorna, lydig och fin i alla gångarter. Hon kändes toppen helt enkelt!!

Blizzie fick vara med och hoppa lite små hinder under min hoppträning med Hanna och towa. Idag hoppade vi på serpentin och även studs på volt, jobbigt men väldigt nyttigt.
Blizzie kändes fin, hon känns i toppform just nu och känns bara finare och finare för varje dag :D
Imorgon ska hon hoppa lite bana med större hinder innan tävlingen i helgen.

Nu har jag ätit med tjejerna och ska snart lägga mig och titta på film.
Godnatt på er!

Av Emelie - 16 februari 2015 08:00

Denna vecka har jag lov, vilket betyder mycket häst   

Måndag: 

Riviera ska ridas igenom ordentligt, måste verkligen ta tag i henne nu även fast hon är i sin värsta trotsålder hittills... 

Det är dag 1 på min lilla kurs jag ska ha med två tjejer i stallet så Blizzie ska vara med på markarbetsövningar.

Jag har även mina unghästar som jag måste köra igång med denna vecka.

El Haley 4 år, har vi börjat trava på.

El Helix 3 år, ska ridas in nu och jag har börjar longera honom. 

Jag hoppas att båda tjejerna sover kvar till tisdag då jag har köpt god mat och lite annat gott.


Tisdag:

En tidig träning med tjerjerna, banhoppning och Blizzie ska göra samma sak.

Riviera ska gå på gärdet om vädret tillåter. 

Kl: 11 tar jag bussen upp till storfors och träffar en person som jag saknat otroligt mycket!

Ska försöka hinna med unghästarna också. 


Onsdag:

Riviera ska hoppa för Lotta i Kumla. 

Blizzie ska få komma ut en sväng och sträcka på sig. 

Unghästarna ska tas och jag hade även tänkt att mysa endel med dem. 

Rider eventuellt dressyr på Ragnar, övar programdelar. 


Så långt vet jag just nu, resten av veckan återstår och se. 

Riviera och Blizzie ska tävla på Söndag. 


          

Den gula är Helix :D


Av Emelie - 15 februari 2015 21:20

       

Av Emelie - 15 februari 2015 20:21

Älskade fina Ragnar     

Jag har aldrig varit med om en så cool häst som denna. 

Idag var han på sin livs första tävling. Han stod så snällt i transporten även när vi stod still. 

Började rida fram honom medans banan byggdes om, och han kändes fin, inte något spänd och ganska fokuserad på mig. Kanske han var lite seg. 

Jag gick banan som var bra, speciellt för Ragnar som har en stor galopp. 

Hoppade fram en pigg och busig ponny som ville präva gränserna och stanna på första hindret. Jag sa till honom och släppte det då jag inte vill göra en stor grej av det. Resten av framhoppningen var han fin och hoppade över förväntan. 

Inne på banan var han inte alls spänd men väldigt stark och ville galoppera iväg. Inge titig på hinder men råkade dra med sig en bom på att räcke då han kom lite stort men jag var väldigt nöjd.   

 

Han fick en kort framridning till andra klassen så att han skulle orka. 

Fins språng på framhoppningen och en toppenrunda inne på banan, precis som jag ville. 

Det kändes toppenbra inne på banan då allt stämde mellan oss, även fast båda bootsen ramlade av... 

En 0 och Ragnars första rosett på lokal nivå   

   


Av Emelie - 15 februari 2015 09:42

shiiit vilken kväll det var igår. Elisa's spelar bara bättre och bättre för varje gång.
Det blev även lite dans för min del :D
Till er som kanske missförstår och inte känner mig så var jag med mamma på Elisa's, det slutade 01.30 och sen tog det en stund att åka hem :)
Nu ska jag precis gå upp och fixa stallet och även göra iordning Ragnar inför våran första start :)

Av Emelie - 14 februari 2015 18:11

Idag har vi löshoppat några privathästar och även våra egna unghästar. Mina två bebisar, skötte sig galant med tanke på att det var första gången.
Ragnar fick sig även ett kort ridpass inför hans första tävling imorgon, efteranmälde mig då jag känner att jag orkar och han känns redo.
Hade tänkt att rida mina två också men det blir en tur till ambjörby, Torsby istället då Elisa's spelar där ikväll. Så det blev lite bortom att fixa allt men nu är vi Påväg :D

[Bild]

[Bild]

Av Emelie - 14 februari 2015 08:28

godmorgon!
Vaknade för en liten stund sedan och känner ingen huvudvärk när jag reser mig upp. Känner mig precis som vanligt om man bortser från min röst, såå skönt.
Igår gjorde jag kanske lite mer än vad jag skulle..
Redan tidigare i veckan bestämde jag med Towa och Hanna här i stallet, att vi skulle ha en hoppträning igår. Och jag skulle även hoppa med dom samtidigt. Så eftersom jag kände mig så pigg, valde jag att göra precis som planerat.
Övningen jag byggde kändes bra. Vi hade tre travbommar i varsin sida av ridhuset där man kunde jobba och flytta hästarna på böjt spår emellan. Vi hade även ett hinder som vi hoppade i trav och några linjer som vi övade banhoppning med.
Tjejerna var väldigt duktiga och det var även Marie som var med på sin fina Helios. Blizzie kändes helt fantastisk! Hon har gjort de övningar vi gjorde så många gånger nu, först för Lotta, så hon kan dom och gör dom super! Blizzie fick avsluta med en bana på ca 110-115, och gjorde det väldigt bra, bättre än vad jag förväntat mig!

Bilderna över är tagna från en film på Sophias fina Toyboy som jag fick hoppa efter. Vi bytte lite så Sophia red Riviera åt mig.
Toyboy är efter mammas hingst Lotus som jag tävlar endel i dressyr, alltså en egenuppfödning.
Han är lite feg ibland och överhoppar därför en hel del vissa språng. Speciellt om han är i en bom innan, då är det bara att hålla i sig :)
Sophia bjöd mig även på pizza igår kväll, så vi tog en sväng till storfors och åt. Jag tog även en kort sväng till kyrkan, ca 5 minuter och pratade lite med Linda :)
Idag är det löshoppning som står på schemat, för unghästarna!

Av Emelie - 13 februari 2015 12:33

Idag mår jag bättre än igår, men jag är fortfarande inte frisk. Jag har knappt någon röst och lite huvudvärk som kommer och går.
Eftersom mamma jobbar hela dagen idag så var det jag som hade morgonen i stallet, vilket jag har oftast på onsdagar eller fredagar.
Mockade även mina boxar och två till så det är klart tills ikväll, bara hö och vatten kvar.
Nu har jag varit inne i någon timme och tagit det lungt, kollat på one three hill.
Snart är det dax att ta på sig stallkläderna igen och ge hästarna lunch.

Ragnar tycker att det är för ljust ute medans Arvid och gråben tar en tupplur i soffan :)

Ovido - Quiz & Flashcards