Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg den 31 januari 2016

Av Emelie - 31 januari 2016 22:02

Måndag: Går i skolan 9-16. Är inte hemma förens 17,30 så blir lite svårt att hinna med alla hästar.. Blizzie ska iallafall tömköras, Riviera ska trimmas och Haley ska eventuellt också tömköras. 

Tisdag: Går i skolan 8-13.30, är hemma 14,30. Blizzie ska ridas ut, och Lotus ska hoppas för Sofie. Haley ska nog också få komma ut en sväng. 

Onsdag: Skola 12.30-14.40 men åker hemifrån 9 då den senaste bussen går då.. Har prov första lektionen så då har jag massa tid att plugga på. På eftermiddagen/kvällen kommer äntligen Susanne hit och har träningar så Blizzie ska gå dressyr och Lotus ska hoppa för henne. 

Torsdag: Skola 8-13.30 Blizzie ska skrittas ut och Haley ska trimmas i ridhuset. 

Fredag: Skola 12.30-13.30, hästfri dag. Åker till storfors efter skolan och sjunger, och stannar antagligenkvar på pax. 

Lördag: Lotus ska till Gyttorp på Pay and Jump. Blizzie ska nog gå dressyr för Susanne som kommer och har en helgkurs. 

Söndag: Sjunger i Lungsund kl 11 och i storfors kl 15. Hoppas på att jag hinner rida för Susanne efter. 


Denna vecka är nästan planerad i detalj, som vanligt.. 

 

Av Emelie - 31 januari 2016 21:19

       

Kärleken till denna ponny är obeskrivlig. Det kvittar att vi inte alltid har samma åsikter, hon är en på miljonen! Hon kändes fin idag, inte lika fin som igår men ändå fin. Började med samma jobb som vanligt, för att få henne lösgjord, lydig och framförallt på min sida. Börjar i trav, med en låg form, med att göra volter och serpentiner för att få loss sidorna, detta under lättridning. Lägger in några skrittövergångar och försöker få dem jämna. Fortsätter sen i galopp, i lätt sits och fortfarande i en låg form. gGör samma sak här, volter och serpentiner. Efter det en skrittpaus på långa tyglar. När hon skrittat i några minuter, kortar jag upp tygeln och jobbar i trav. Öppnor, slutor och skänkelnvikningar lägger jag mycket fokus på just nu. Gör då de olika skolorna på olika linjer för att få lite variation. Efter det, en skrittpaus igen. Sen brukar jag ta galopparbetet. Börjar med att göra lite tempoväxlingar. Just nu lägger jag i galoppen, mycket fokus på de enkla bytena, mest på en volt faktiskt fast jag byter då inte galopp. Gör detta på volten för att jag ska rida in i avbrotten, rida i skritten och rida in i fattning, så att jag inte bara åker häst. Efter att de enkla bytena känns okej, brukar jag rida lite i förvänd galopp och ställa igenom henne åt båda håll. Idag fortasatte jag med enkla byten på trekvarts-linjen med olika många steg i skritt. Avslutar alltid med att lägga ner formen och få igenom sidorna igen. 

Idag tyckte jag att det svåraste var att göra enkla byten på trekvarts-linjen, för att Blizzie blir pigg och vill iväg, vilket leder till slarv från hennes sida. Måste få henne att vänta på mig och inte tjura ihop när det inte blir som hon tänkt och vill.. 

Bara för att hon är prinsessan i stallet har jag beställt ett nytt pannband till henne. Dessa finns att köpa av Malin, https://www.facebook.com/farrierscreations/?pnref=story  och na får själv välja färger och pärlor. Jag önskade rosa/lila och glitter. Är helt säker på att prinsessan kommer bli fin när tävlingarna drar igång!

 

Av Emelie - 31 januari 2016 11:09

Både Micke och Haley skötte sig över förväntan idag på träningstävlingen i Filipstad. Micke var på framridningen, en betongklump att boxers runt på, men blev mer framåt inne på banan och hoppade fint. Felfritt i både 40&50.
Haley skötte sig också bra! Knövlade en gång men då bara väldigt lite mot vad hon brukar. Ett stopp i 50 och felfritt i 60.

Nu är vi påväg hem. Blizzie ska klippas och ridas. Ska även göra mat till tjejerna :)

Ovido - Quiz & Flashcards