Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Direktlänk till inlägg 31 januari 2016

Min guldponny

Av Emelie - 31 januari 2016 21:19

       

Kärleken till denna ponny är obeskrivlig. Det kvittar att vi inte alltid har samma åsikter, hon är en på miljonen! Hon kändes fin idag, inte lika fin som igår men ändå fin. Började med samma jobb som vanligt, för att få henne lösgjord, lydig och framförallt på min sida. Börjar i trav, med en låg form, med att göra volter och serpentiner för att få loss sidorna, detta under lättridning. Lägger in några skrittövergångar och försöker få dem jämna. Fortsätter sen i galopp, i lätt sits och fortfarande i en låg form. gGör samma sak här, volter och serpentiner. Efter det en skrittpaus på långa tyglar. När hon skrittat i några minuter, kortar jag upp tygeln och jobbar i trav. Öppnor, slutor och skänkelnvikningar lägger jag mycket fokus på just nu. Gör då de olika skolorna på olika linjer för att få lite variation. Efter det, en skrittpaus igen. Sen brukar jag ta galopparbetet. Börjar med att göra lite tempoväxlingar. Just nu lägger jag i galoppen, mycket fokus på de enkla bytena, mest på en volt faktiskt fast jag byter då inte galopp. Gör detta på volten för att jag ska rida in i avbrotten, rida i skritten och rida in i fattning, så att jag inte bara åker häst. Efter att de enkla bytena känns okej, brukar jag rida lite i förvänd galopp och ställa igenom henne åt båda håll. Idag fortasatte jag med enkla byten på trekvarts-linjen med olika många steg i skritt. Avslutar alltid med att lägga ner formen och få igenom sidorna igen. 

Idag tyckte jag att det svåraste var att göra enkla byten på trekvarts-linjen, för att Blizzie blir pigg och vill iväg, vilket leder till slarv från hennes sida. Måste få henne att vänta på mig och inte tjura ihop när det inte blir som hon tänkt och vill.. 

Bara för att hon är prinsessan i stallet har jag beställt ett nytt pannband till henne. Dessa finns att köpa av Malin, https://www.facebook.com/farrierscreations/?pnref=story  och na får själv välja färger och pärlor. Jag önskade rosa/lila och glitter. Är helt säker på att prinsessan kommer bli fin när tävlingarna drar igång!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 juni 2016 11:48

Igår startade jag sommarlovet tillsammans med Moa och Ella. Vi grillade och badade i tunnan. Senare åkte vi till kyrkan en stund och sen var vi hemma hos Ella tills vi somnade runt midnatt. Idag blir en lugn dag, har ingenting planer...

Av Emelie - 11 juni 2016 11:42

Förra helgen var jag iväg på tre tävlingar på två dagar. Anledningen till att jag inte skrivit om detta innan är för att jag åkte på en smäll och fick en lätt hjärnskakning.. I söndags, 5 juni, red jag och helios andra omgången av div 1 i dylta. För...

Av Emelie - 10 juni 2016 17:03

Nu är det äntligen sommarlov! Det känns både väldigt skönt men också lite tungt. Jag har ju en tendens att fästa mig vissa personer så det finns någon jag kommer sakna extra mycket. Min sommar kommer bestå av massor med jobb, roligt jobb, är endast l...

Av Emelie - 30 maj 2016 08:41

                  Runsås sir Owen ''Ove'', e: Sir oldenburg u: Blaidd Rosette, hingst Dusty Springfield ''Dagny'', sto  ...

Av Emelie - 28 maj 2016 21:29

Hej på er! Idag har jag alltså dammat av hoppsadeln och varit iväg på hopptävling med Blizzie och Shelby. Bägge ponnyerna hoppade två klasser var. Shelby var först ut. Det är Wilmas ponny som jag startat en gång innan, han ska säljas. På framridnin...

Ovido - Quiz & Flashcards