Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Direktlänk till inlägg 28 april 2015

Helgens mot- och framgångar

Av Emelie - 28 april 2015 13:29

I lördags var jag iväg till Valåsens Ryttarsällskap och tävlande med Lotus. Jag har inte suttit på honom så mycket sen sist vi tävlade, DM i höstas.
När jag red honom i tisdags kändes det väldigt bra. Bättre än det någonsin gjort när jag ridit honom.
På framridningen tog det en stund innan jag hittade känslan. Jag har även lite svårt att koncentrera mig ordentligt när jag sitter på honom eftersom han är en hingst så jag får ha lite extra koll på vart alla andra är.
Vi började med att ha dragkamp i handen vilket inte ledde någonstans.. Efter stund lättade jag mer och mer i handen och då gick det mycket bättre. Slutet på framridningen är jag ganska nöjd med.
Inne på banan började jag med att trava runt lite och sen tog jag en galopp. Han kändes då väldigt bra och avspänt.
När domaren plingade i klockan ändrades allt. Både lotus och jag blev väldigt spända. Jag överred hela programmet vilket ledde till att lotus blev mer spänd och gick emot, väldigt seg framåt..
Det som kändes bra i programmet var ryggningen och mellangaloppen. Vi fick 61%, vilket jag tyckte var lite överbetalt. I kommentaren denna gång stod samma sak som de brukar "mer kontakt och stöd i handen önskas". Det är något vi verkligen måste jobba på! Men det får vi ta senare på sommaren, inför div 2 :)
(Bild från i somras)

I söndags var det Ragnar, Blizzie och Riviera som skulle tävla. Även dom hos Valåsen och dressyr då med.
Lastade ur en väldigt laddad Ragnar som inte kunde så still när jag gjorde iordning honom.. På framridningen var han så otroligt fin. Mjuk i sidorna och framme för skänkeln. Aldrig haft en så bra känsla på honom.
Min tanke var när jag gick in på banan "hur det än går på banan är jag nöjd med honom idag, han var så fin på framridningen".
Inne på banan var han lika fin, kanske något segare men gjorde allt som jag ville. Han kollade inte något på dommaren och var stencool hela tiden. Kom ut från banan och var så nöjd över honom. Jag fick bra betalt för ritten, 74,6 % i LC:2 och vinst. Jag har aldrig fått så bra procent och var helt överlycklig. Duktiga Ragnis <3
I andra klassen LB:1 var han lika fin, något segare mot slutet. I sista mellantraven hade han inga krafter kvar men även denna var jag nöjd med honom. Han är ju trots allt bara 5 år och har bara startat dressyr en gång innan. Denna gång fick vi 72,8 %, och tog även denna gång första platsen.

Blizzie startade samma klass. Kategori C och D gr2 var ihopslagna.
Blizzie kändes ganska fin på framridningen.
I lördags fick jag rida henne två gånger. På förmiddagen var hon hemskt, som en planka i sidorna och reste sig när jag tog i henne. Galoppen var fin stundtals men hon studsade mycket där emellan. Till slut var jag så arg och ledsen så jag hoppade av. Ingen idé att bråka med ett sto i onödan..
Senare på kvällen red jag henne igen. Tänkte rida så kravlöst som möjligt och bara rida igenom programmen. Hon var då en annan häst och jag var ganska nöjd med henne.
Även på framridningen red jag ganska kravlöst och tänkte hela tiden på att göra det bästa av situationen.
Inne på banan var hon väldigt laddad. Så fort jag nuddade med skänkeln så kändes det som att hon studsade framåt. I avbrotten till skritten studsade hon till och där fick vi en 4:a.
Galoppvolterna fick jag 8:or på där hon var fin och bärig.
Jag var ganska nöjd med ritten och hoppades på bra procent. Vi red ihop 72,7 % i LB:1, det var 0,5 poäng ifrån Ragnar och vi tog andraplatsen i klassen.
På framridningen till andra klassen LA:1 hittade jag en väldigt bra känsla och allt kändes väldigt enkelt. Vi var sammansvetsade igen.
Inne på banan kändes allt lika bra som innan. Vi tog vinsten i denna klass på 67%

Runt Riviera var det cirkus igår.
Det började med att hon på natten hade trampat sig men hon var inte halt, som tur var!
När vi lastade ut henne hade alla sömmar på ena bakskon lossnat och skon var väldigt lös. Eftersom hon har sidokappor på bakskorna så var vi tvungna att fixa skon, annars skulle hon få en sidokappa i hoven.
Geir som var på plats och hjälpte till fick snabbt åka hem och hämta hammaren och söm. När det var knappt 25 minuter kvar till start kom han tillbaka och mamma kunde slå i sömmen så att jag kunde rida..
Det blev en snabb framridning men ändå kändes hon väldigt fin även fast jag var lite stressad.
Inne på banan var hon pigg och ibland blev det svårt att hålla ihop formen. Eftersom jag inte suttit på henne så mycket så hade jag inte så höga förväntningar och jag var så nöjd med de tidigare ritterna.
I LB:1 red vi ihop 67,3% trots byten i mellangalopperna..
I LA:1 gjorde tänkte vi båda annat tror jag.. Det blev både avbrott i galoppen och byten i den förvända. En väldigt dålig klass med överbetalda procent, 59,8.

Den största guldstjärnan denna helg går till min fantastiska hästskötare Towa! <3
När jag var iväg och tävlade med lotus var hon hemma och badade mina andra tre hästar, fyllde 6 kärror spån och fixade allt åt mig. Direkt när jag kom hem stod hon beredd med Ragnar i ridhuset så jag kunde hoppa upp och rida direkt. Medans jag red honom, skrittade towa fram riviera som jag sen red. När jag red riviera gjorde hon iordning Blizzie och vi bytte bara hästar i ridhuset.
Medans jag red Blizzie så tvättade hon av benen på de andra två och smörjde tränsen och sadeln.
Så himmla glad att hon hjälper mig i ur och skur.
Tid är så värdefullt för mig eftersom jag har så många hästar och towa hjälper mig alltid att spara så mycket tid som möjligt.
Som tack denna helg fick hon schabraket jag vann (det var för litet för min sadel) och även hjälp med modysson igår :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 juni 2016 11:48

Igår startade jag sommarlovet tillsammans med Moa och Ella. Vi grillade och badade i tunnan. Senare åkte vi till kyrkan en stund och sen var vi hemma hos Ella tills vi somnade runt midnatt. Idag blir en lugn dag, har ingenting planer...

Av Emelie - 11 juni 2016 11:42

Förra helgen var jag iväg på tre tävlingar på två dagar. Anledningen till att jag inte skrivit om detta innan är för att jag åkte på en smäll och fick en lätt hjärnskakning.. I söndags, 5 juni, red jag och helios andra omgången av div 1 i dylta. För...

Av Emelie - 10 juni 2016 17:03

Nu är det äntligen sommarlov! Det känns både väldigt skönt men också lite tungt. Jag har ju en tendens att fästa mig vissa personer så det finns någon jag kommer sakna extra mycket. Min sommar kommer bestå av massor med jobb, roligt jobb, är endast l...

Av Emelie - 30 maj 2016 08:41

                  Runsås sir Owen ''Ove'', e: Sir oldenburg u: Blaidd Rosette, hingst Dusty Springfield ''Dagny'', sto  ...

Av Emelie - 28 maj 2016 21:29

Hej på er! Idag har jag alltså dammat av hoppsadeln och varit iväg på hopptävling med Blizzie och Shelby. Bägge ponnyerna hoppade två klasser var. Shelby var först ut. Det är Wilmas ponny som jag startat en gång innan, han ska säljas. På framridnin...

Skapa flashcards