Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Direktlänk till inlägg 4 januari 2015

Lotta kurs, dag 1

Av Emelie - 4 januari 2015 20:15

Sitter nu i bilen påväg hem efter en väldigt bra träning.
Blizzie kunde knappt så still när jag gjorde iordning henne. När jag hoppade upp och skrittade henne ute, var hon pigg och på. Min första tanke var att hon skulle vara lite galen på träningen...
Väl inne i ridhuset var hon lugn och fin. Kändes som en seg dressyrponny när jag red fram. Hon kändes väldigt fin, då jag kunde ändra form och tempo ganska enkelt.
I travarbetet med Lotta var hon också fin, hade inte ens bråttom över bommar på marken som hon brukar.
Vi red med bommar och flyttade undan hästarna för skänkeln, vilket Blizzie tyckte var jobbigt och svårt.
När vi började gallopera kände jag direkt att hon blev mer på och taggad. Gjorde allt jag kunde för att lugna ner henne, vilket jag ändå tycker gick bra, hon höll sig någorlunda på mattan.
Vi började hoppa hinder på medelinjen, i serpentinbågar. Blizzie har en tendens till att sticka de sista metrarna men idag väntade hon på mig. Dock blir hon lite rak efter..
Tanken är att hästarna hela tiden ska forma sig runt skänkeln. Efter en stund blev det bättre men det är fortfarande något att träna mycket på.
Vi hoppade även två hinder med korta vägar vilket gick bättre och bättre när jag lättade o handen.
Mitt och Blizzies lite svårare problem är att hon sticker precis innan hindret. Då rider jag istället för sakta, för att jag tror att jag har mer kontroll då. Grejen blir ju att hon sticker ännu mer.. Så nu Framöver ska mycket fokus ligga på att ha en bättre galopp som är kontrolerbar och hon ska vänta på mig.
Imorgon är det dag två, sista dagen och då blir det lite mer banhoppning tror jag :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 juni 2016 11:48

Igår startade jag sommarlovet tillsammans med Moa och Ella. Vi grillade och badade i tunnan. Senare åkte vi till kyrkan en stund och sen var vi hemma hos Ella tills vi somnade runt midnatt. Idag blir en lugn dag, har ingenting planer...

Av Emelie - 11 juni 2016 11:42

Förra helgen var jag iväg på tre tävlingar på två dagar. Anledningen till att jag inte skrivit om detta innan är för att jag åkte på en smäll och fick en lätt hjärnskakning.. I söndags, 5 juni, red jag och helios andra omgången av div 1 i dylta. För...

Av Emelie - 10 juni 2016 17:03

Nu är det äntligen sommarlov! Det känns både väldigt skönt men också lite tungt. Jag har ju en tendens att fästa mig vissa personer så det finns någon jag kommer sakna extra mycket. Min sommar kommer bestå av massor med jobb, roligt jobb, är endast l...

Av Emelie - 30 maj 2016 08:41

                  Runsås sir Owen ''Ove'', e: Sir oldenburg u: Blaidd Rosette, hingst Dusty Springfield ''Dagny'', sto  ...

Av Emelie - 28 maj 2016 21:29

Hej på er! Idag har jag alltså dammat av hoppsadeln och varit iväg på hopptävling med Blizzie och Shelby. Bägge ponnyerna hoppade två klasser var. Shelby var först ut. Det är Wilmas ponny som jag startat en gång innan, han ska säljas. På framridnin...

Ovido - Quiz & Flashcards