Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg den 28 maj 2016

Av Emelie - 28 maj 2016 21:29

Hej på er!

Idag har jag alltså dammat av hoppsadeln och varit iväg på hopptävling med Blizzie och Shelby. Bägge ponnyerna hoppade två klasser var. Shelby var först ut. Det är Wilmas ponny som jag startat en gång innan, han ska säljas. På framridningen kändes han taggad men ändå ganska med på noterna. Han var snabb framåt och lika snabb tillbaka. Dressyrponnyn har snart till och med lärt sig att göra rena galoppombyten efter hinder. På framhopningen var han ganska på och det gjorde att jag hade svårt att bedöma avståndet till hindret, jag hittade inte avsprångspunkten. Han kom då lite nära men han räddar sig fint ändå! Inne på banan kändes han fin och jobbade med mig hela tiden, vilket resulterade i en felfri ritt och rosett. I andra klassen kändes han lite starkare mot hinder så jag hade lite svårt att bli klar i handen. Detta resulterade i ett nedslag men vi hade minst fel i vår kategori så fick fick en rosett ändå. Något som bara utvecklas mer och mer är Shelbys vilja. Han vill vara felfri och vågar ta avstånden mer själv och hoppar av stort när jag ber honom. Den som köper denna ponny mommer få så mycket roligt! Han är äve  helt otroligt snäll att ha med sig, han står som ett ljus både i transporten och när han gör iordning honom. En riktig toppenponny!

                   

Blizzie och jag har inte hoppat så mycket nu på ett tag. Jag upplever att hon är mer försiktig när hon inte hoppar lika ofta och hon vill hela tiden vara felfri. I första klassen låg hon på väldigt i handen och det var svårt att hålla kontrollen på henne inne på framhoppningen. Inne på banan var hon också på och sprang på väldigt men när jag bad henne om att öka på lite i omhoppningen så hände inget, hon gick i sitt vanliga tempo. Till andra klassen valde jag att byta till ett lite skarpare bett för att få lite mer kontroll. På framhoppningen var hon som en dröm att rida. Hon var med mig hela tiden och tog alla förhållningar och väntade på mig. Med en superkänsla gick jag in på banan och gjorde ännu en felfri start. Jag hade en bra känsla inne på banan. Vi tog 4:e platserna i båda klasserna.                     

Jag fick en lite rolig kommentar förut som löd ungefär såhär '' Det syns att du har ridit mycket dressyr på sista tiden. Du rider mycket prydligare men inte lika fort när det är omhoppning''. Jag tar det väldigt possitivt. Jag ska försöka våga släppa lite på kontrollen, gasa på men fortfarande behålla samma sits. 

Imorgon ska några ponnysar ridas och två 1-åringar hämtas.    

Skapa flashcards