Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg under januari 2016

Av Emelie - 5 januari 2016 09:56

Det blev ganska sent igår efter träningen, en shoppningrunda och film hos grannen, så jag orkade helt enkelt inte skriva något här. Jag var väldigt nervös innan träningen eftersom jag inte visste hur han skulle bete sig och hur han skulle hoppa just igår. När jag lastade ut, gnäggade han som han brukar göra på ett nytt ställe. Han gör det lite som att han vill visa att han är där. När vi kom in i ridhuset sa han inte ett ljud och var hur lugn som helst. Föst när jag satte mig upp blev han lite taggad och stod på stället och trampade. Han lugnade sig så fort han fick börja jobba. När vi började träningen för Lotta var han lite hög i nacken, svår att forma och tog inget stöd i handen. Vi började med att trava över dommar med olika avstånd emellan, mellan varje bomserie skulle hästen flyttas udan för skänkeln och formas i innersidan. Efter bomjobbet, jobbade vi på en stor volt där framdelen skulle vara innanför spåret, hästen skulle gå i en öppna runt hela volten och vara genomskålad i innersidan. Lotus gändes bättre och bättre när jag var mer stilla i handen och jobbade mer med skänkel och sits. Efter en stund fick jag ut och ner halsen på Lotus genom att lätta av lite på yttertygeln i öppnan vilket gjorde attt han även blev lättare att få runt skänkeln. Vi gjorde samma sak i båda varven och i alla tre gångarter innan vi började hoppa. Det sättet vi arbetade på innan hoppningen passade oss väldigt bra kändes det som eftersom Lotus blev så eftergiven och fin. Han brukar annars ha väldigt lätt för att bara ''leka'' med mig och göra lite som han vill. 

Vi hoppade mycket linjer på låga hinder och även på volt. I början var lotus väldigt vinglig och hade svårt att landa i rätt galopp. Han blev stark efter hinder och hoppade väldigt åt vänster. Jag tror att detta beror på att han får så brottom till nästa hinder, han vill ju så gärna hoppa och göra rätt. Efter en liten stund lyssnade han bättre och väntade mer. Det svåraste under passet var nog att hoppa på volt med en bom framför hindret och en bom bakom hindret för att det är svårt att få han böjd i språnget, han hoppar ofta rakt fram istället för att örsöka hoppa runt på voltspåret. 

I slutet hoppade vi en bana där jag fick hoppa om den sista linjen några gånger för att få det bättre. Jag lägger ofta ner handen och får spikraka armar före och efter hinder. Jag måste öva mer på att stå i lätt sits, få fram handen och böjja på armbågarna så att jag blir med i hästens rörelse istället för efter rörelsen. Sista gånegn kändes han riktigt fin, när jag tänkte på hur jag gjorde och använde rösten för att bromsa upp honom. Jag avslutade passet med att få  honom att bli lång och låg i formen igen och flytta undan honom för skänkeln. 

Jag är helt klar jättenöjd med Lotus under passet!! Han skötte sig verkligen bra för att vara hingst. Jag är mindre nöjd med mig själv då Lotta har tjatat länge på mig om samma sak. Nu måste det bli skärpning och hårdträning så att jag får ordning på händerna och inte gör det svårare för hästen. 

Lotta tyckte att jag skulle fortsätta med Lotus, men då skulle jag säga till mamma att hon inte bara skulle rida dressyr på honom, jag skulle då få foppa honom två gånger i veckan. Det är så skönt att träningarna är igång igen och jag hoppas att jag kan träna för Lotta oftare, tyvärr krockar det med min träning i skolan på onsdagar men jag hoppas att det går att lösa. Hoppning för Lotta och Eva är en väldigt bra kombo tycker jag. Nu vill jag verkligen komma igång igen och börja träna ordentligt inför tävlingssäsongen! 

 

Av Emelie - 3 januari 2016 22:13

Sitter just nu i soffan efter en trevlig dag. Åt mat på Joan's på torget i Karlskoga, ett ställe jag rekommenderar, de har himla god mat. Det är så härligt att vara samlad med hela släkten på mammas sida eftersom det inte blir så ofta vi träffad allihop. Idag var det jag, mamma, min morbror med familj, mormor, Josef och moster Helena. Alltid lika kul att umgås med kusinerna också! :)
Efter vi ätit, åkte vi hem till oss för att fika och sen fick den ena kusinen rida lite på Moa. Senare på kvällen åkte de hem till Nykvarn igen samtidigt som jag och mamma körde hem mormor. Hundarna är supertrötta nu efter alla intryck och jag hoppas verkligen att Theo sover inatt istället för att leka, vilket han gjorde natten som var.
Imorgon måste jag upp vid 7 då Julia och jag ska släppa ut hästarna vid 7.30 Kl 10 ska jag ha en lektion med mitt kusinbarn (på pappas sida) och hennes kusin. Vid ca 12 åker jag och Vickan till Kumla eftersom jag ska träna för Lotta. Jag är taggad på att starta det nya året med tre träningar denna vecka. Blizzie går för Susanne på tisdag och onsdag, supertaggad!! :)

Av Emelie - 3 januari 2016 14:07

Min tidsplanering sprack redan när jag vaknade, sov en timme extra..
Red bara Lotus då det blev lite ont om tid. Han var fin efter en stund. Han överhoppade väldigt mycket i början, så mycket att min nagel gick av på mitten... I slutet hoppade han väldigt fint och jag fick stopp på honom ganska snabbt efter hindret, vilket brukar vara svårt annars. Det känns bra inför morgondagen då vi ska hoppa för Lotta Björe! Nu är vi på stan där vi ska äta. Skriver mer senare! :)

Av Emelie - 2 januari 2016 21:29

Visst är det väldigt glamoröst att bo på landet och ha en massa hästar. Inte direkt så att man kan vara borta hur länge som helst. Åkte från bion när den var slut, hem för att ta in alla hästar. Det är bara att byta om lite snabbt, ta på sig varma kläder och ut i snön en stund. Som tur är tar det bara ca 30 minuter att ta in när man är två. Nu har jag precis landat inne i soffan och tänkte berätta lite om dagens ridpass. 

Jag började med Blizzie som fick jobba ute på gärdet i snön. Gjorde mest lösgörande arbete då jag trodde att hon skulle vara väldigt busig och taggad. Men Blizzie tog det mest lugnt tills jag släppte iväg henne i galoppen, då passade hon på att göra en bakut och sedan arbetade hon på fint igen. 

               

Jag har aldrig ridigt ute på Haley eftersom hon har varit lite överallt stundtals i ridhuset. Men idag tänkte jag att det skulle vara första gången. Det kunde ju inte bli värre än att jag fick käka snö. Till en början gick allt väldigt bra, innan hon fick för sig att hon bestämmde och ville gå hem. Det var svårt först att få henne att gå framåt, speciellt när hon är istadig och vill gå åt sitt håll. Tillslut fick jag jag farm henne och hon blev väldigt fin och avslappnad, dock lite svår att svänga. Galoppen var lättare att få till i den ljupa snön då hon fick ta i mycket mer och blev rundare. 

                         

Kolla vilka fina bakben hon har i travbilderna, hon jobbar verkligen på och trampar under sig!

Jag ska försöka rida hästarna i snön 2-3 ggr i veckan nu sålänge den ligger kvar, speciellt med Haley eftersom hon jobbade på så bra fast inte så långa pass eftersom det kan slita på höstarna eftersom det är lite tyngre för dem, dock måste de ta i mer. 

Imorgon fyller mormor 70 år och ska firas vid 2 nere i stan. Innan det ska jag hinna rida dressyr på Blizzie och hoppa några språng på Haley och Lotus. Efter vi varit i stan kommer min morbror med familj hit, även mormor, därför måste hästarna och stallet tas innan. 

 

Av Emelie - 2 januari 2016 17:24

Blizzie och Haley fick jobba ute på gärdet i snön tidigare idag. Några bilder är tagna och kommer upp senare ikväll.
Nu är jag i Karlskoga för att se på bio, Ove filmen. Vet inte riktigt varför jag följde med, har ju Riviera kvar att rida men får se vad mycket jag orkar när vi är hemma igen :)

Av Emelie - 1 januari 2016 20:00

Jag tog en väldigt lång sovmorgon imorse, även fast jag kom i säng innan 1 inatt. Vaknade 10.30 och gick ut i stallet ca en timme senare. Mockade några boxar och hittade en död råtta i kitanas vattenhink innan hästarna skulle ridas. Började med Blizzlie, ville ta den bästa först detta år. Började med lite lösgörande innan jag plockade upp henne i formen och gjorde lite öppnor och slutor i trav. Det märks att hon börjar förstå mer nu då hon gör det mycket bättre. I galoppen ville jag först få henne att gå fram och bli rund. Sen började jag med den förvända galoppen i serpentinbågar och de enkla bytena. Den förvända galoppen i vänster varv, alltså höger galopp är svårare att samla men det blir bättre och bättre. I de enkla bytena måste jag tänka på att skritta fler steg än det ska vara så att hon inte får så brottom iväg. Ville att hon ska vänta på min hjälp istället för att ge sig iväg själv. Avslutade ett väldigt bra pass med att rida igenom LA:P1 som vi ska debutera vecka 11.

Riviera fick jobba lite efter lunch. Det gick inte direkt över förväntan. Hon var hård i munnen och ville inte riktigt arbeta. Det var svårt att få henne på tygeln i galoppen då hon bara stretade emot. Jag försökte i skritt och trav att få till några slutor vilket inte var så lätt idag. Öppnorna gick bättre i traven, måste få henne att ha samma takt bara, men det kommer med tiden hoppas jag. Ska rida henne imorgon också och hoppas på ett bättre ridpass!

Haley var sist ut idag. Hon har vilat i två dagar och var mer vild än tam. Red först på ett rakt gummibett vilket inte alls gick bra. Så fort jag tog i henne, reste hon sig och vägrade gå åt de håll jag ville. Bytte till hackamoret men hon fortsatte att härja några gånger innan hon började lyssna. Efter en stund var hon fin i både trav och galopp. Jag tror att Haley är en sån häst som behöver röra på sig varje dag och bli aktiverad för att inte bli galen under ridningen. Den fröken har ett humör utöver det vanliga men blir väldigt fin om hon släpper till :)
Just nu är jag och mamma inne hos grannarna och har precis ätit pizza.. Vi ska nu titta på den nya Beck som kom ut idag. Ha en bra kväll!!

Ovido - Quiz & Flashcards