Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg den 27 januari 2016

Av Emelie - 27 januari 2016 21:18

Precis som rubriken lyder, känner jag just nu. Jag kommer sova gott inatt och antagligen vakna med träningsvärk imorgon. Idag var det första gången jag var på ett gym. Jag var på colluseum i Karlskoga med skolan. Tanken var först att köra ett bodypump pass men ångrade mig då många sa att det var väldigt jobbigt. Jag som då är väldigt otränad, hade ingen lust att köra på hårt första gången. Började istället på gymmet och provade olika maskiner. Allt var väldigt roligt och jag blev faktiskt sugen på att skaffa en gymkort. Ett perfekt sätt att fördriva tiden i väntan på bussen, plus att det är bra träning för kroppen. Efter en stund på gymmet fick jag reda på att alla som inte körde bodypump, skulle köra ett annat pass. Då fanns det ingen återvändo. I passet ingick både kondition och styrka. Det som jag tycker är så bra med att träna i grupp, är att man inte ger upp lika lätt. Jag tog nog ut mig till max idag. Aldrig kört ett så hårt pass tror jag. Men det var kul och det kändes att jag behöver förbättra min kondition!

På lunchen följde jag med några tjejer i klassen och åt på joan's. Jättegod mat verkligen! På eftermiddagen åkte jag lite skridskor innan mamma hämtade mig. Haley fick följa med på träningen för Sofie. Först var jag faktiskt förvånad över vad bra hon skötte sig, inga utbrott bara lite små studsar. När vi hoppade ville hon inte hoppa ett blått kryss.. Hon stängde av och det gick knappt att kommunicera med henne. Tillslut fick jag igenom min vilja och avslutade då passet. Hon skötte sig inte perfekt men helt okej för att vara hemifrån för första gången. Imorgon ska hon mätas, Riviera också. De båda ska ridas på förmiddagen. Tänkte även ta Blizzie och Hedda. Jag har studiedag och på fredag ska jag plugga hemifrån. Så skönt med kort vecka!
Ha en fortsatt bra kväll!

Av Emelie - 27 januari 2016 06:25

Gick upp vid fem och är redan i Karlskoga. Mamma jobbar förmiddag så jag tog mig inte till bussen eftersom det är så halt, livsfarligt att åka moped. Lösningen blev att jag fick följa med in till stan. Jag har friluftsdag idag med skolan så jag börjar 8.30 Dagen startar på colluseum där vi ska vara på gymmet eller köra body pump. Sen har jag lunch en timme innan jag ska vara i nobellhallen. Där är det skridskor som gäller i några timmar.

Har inte varit så aktiv här på någon dag. Detta på grund av att jag var hemma från skolan i måndags, hade lite feber. Igår var jag i skolan och direkt efter, tog jag bussen upp till Storfors och kyrkan. Var uppe och övade lite inför nästa helgs gudstjänst och vårkonserten som jag ska sjunga på. Träffade även någon jag saknat väldigt mycket, äntligen! Med humöret på topp åkte jag hem och red Haley och Blizzie. Haley fick gå med bett, hon måste lära sig då hon inte ska ha något problem med munnen. Till en början högg hon i bettet och körde ner huvudet, så jag fick hålla emot lite när hon ville ta ner huvudet men var sen lätt på handen igen. Efter halva passet fick hon ett utbrott och var överallt. Hon reste sig, nockade mig och studsade bara innan jag fick fram henne. Efter det var hon fin. Hon accepterade bettet och gjorde som jag ville.

Igår förstod jag vilken fantastisk snäll häst jag har. Vi hade strömavbrott så jag fick rida med pannlampa i ridhuset. Blizzie brydde sig inte alls utan sprang fint ändå. Jag red henne på hackamore för att hon bara skulle få röra lite på sig, utan några krav. Hon kändes fin och ville arbeta, men det får hon göra ikväll istället.

Idag får Haley följa med på hoppträning. Blizzie ska trimmas dressyr. Imorgon har jag studiedag och då ska jag rida på förmiddagen och på eftermiddagen ska vi in till Örebro och mäta tre ponnysar.

Ovido - Quiz & Flashcards