Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Direktlänk till inlägg 24 januari 2016

Tiden tillsammans blev kortare än tänkt

Av Emelie - 24 januari 2016 20:45

I slutet av mars/början av april 2015 tog jag ett stort steg i hästlivet. Jag skaffade min första storhäst. Det fanns i tanken att vi kanske skulle börja kika lite på storhäst med hade inte planerat att åka och titta på någon. Plötsligt dök ett väldigt fint sto upp på facebook. Jag såg bilderna och blev väll ganska kär direkt. Hennes förra ägare känner vi sen innan (Hon är uppfödare till bla Ragnar) och hon kom hem till oss med hästen så att vi skulle få se den. Vi började med att longera och löshoppa henne innan jag satte mig upp. Hon låg efter i sin utbildning men jag och mamma kände att det fanns potential i henne även fast det var mycket jobb. Det var ett bra projekt att ha brevid mina ponnysar. Kitana blev min, min egna 5-åring.

Jag började med att rida henne i dressyren och hoppade sedan några gånger med henne och allt gick helt okej. Hon hade humör och egna åsikter men gav sig rätt snabbt. Under sommaren åkte jag av ordentligt, dock inte av henne utan en tillridningshäst. Efter 4 veckor var skadan nästan läkt och jag började rida lite försiktgt igen. Jag var väldigt osäker och konflikträdd i ridningen till en början när det gällde hästar jag inte riktigt kände. Kitana kände ganska snabbt att hon kunde bestämma över mig och hon fick göra lite som hon ville. Jag vågade inte säga till henne när hon försökte komma undan arbete. I början av december bestämde jag och mamma att vi skulle sälja henne då jag blivit rädd för henne. Så fort hon krånglade blev jag knäsvag och ville nästan gå av. Jag har aldrig kännt så förut och det var inte bara hennes fel, utan jag var rädd attjag skulle bryta mig igen. Jag åkte av 2 gång efter sommaren så det var inte så att hon slängde av mig ofta och skrämde mig så, utan jag var bara allmänt rädd och osäker. 

Efter jul dök det upp ett inlägg på facebook om att en tjej jag känner sen innan, letade nya hästar. Jag svarade henne och hon kom och provred. Jag åkte av under provridningen, vilket var mitt egna fel då jag fega ur på ett hinder. När Emelie hoppade upp och red blev jag först helt imponerad över hur hon red Kitana och vad fin hon var. Ju mer hon krävde desto mer satte Kitana emot men Emelie löste det utan några problem. Kitana var ganska dum, Emelie fick ta reda på allt som jag har verit rädd för. Även fast Kitana inte visade sin bästa sida, fick Emelie se hur hon kan vara och hon bestämmde sig för att köpa henne. Så i torsdags gick Kitana igenom besiktningen och åkte idag. Hon hamnar hos Emelie Överlien, Överliens utbildningsstall, vilket jag tror kommer bli väldigt bra. Emelie har en enorm rutin och kommer fixa Kitana utan problem, det är jag helt säker på. Hon kunde nog inte ha kommit till ett bättre ställe. Det känns även skönt att jag som sagt, känner Emelie sen innan. 

                     

Det känns på ett sätt som ett misslyckande att jag inte klarade av henne efter ordning men detta är nog den bästa lösningen så att jag kan få tillbaka mitt självförtroende igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 juni 2016 11:48

Igår startade jag sommarlovet tillsammans med Moa och Ella. Vi grillade och badade i tunnan. Senare åkte vi till kyrkan en stund och sen var vi hemma hos Ella tills vi somnade runt midnatt. Idag blir en lugn dag, har ingenting planer...

Av Emelie - 11 juni 2016 11:42

Förra helgen var jag iväg på tre tävlingar på två dagar. Anledningen till att jag inte skrivit om detta innan är för att jag åkte på en smäll och fick en lätt hjärnskakning.. I söndags, 5 juni, red jag och helios andra omgången av div 1 i dylta. För...

Av Emelie - 10 juni 2016 17:03

Nu är det äntligen sommarlov! Det känns både väldigt skönt men också lite tungt. Jag har ju en tendens att fästa mig vissa personer så det finns någon jag kommer sakna extra mycket. Min sommar kommer bestå av massor med jobb, roligt jobb, är endast l...

Av Emelie - 30 maj 2016 08:41

                  Runsås sir Owen ''Ove'', e: Sir oldenburg u: Blaidd Rosette, hingst Dusty Springfield ''Dagny'', sto  ...

Av Emelie - 28 maj 2016 21:29

Hej på er! Idag har jag alltså dammat av hoppsadeln och varit iväg på hopptävling med Blizzie och Shelby. Bägge ponnyerna hoppade två klasser var. Shelby var först ut. Det är Wilmas ponny som jag startat en gång innan, han ska säljas. På framridnin...

Skapa flashcards