Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Direktlänk till inlägg 21 januari 2016

Träningen med Lotus

Av Emelie - 21 januari 2016 15:09

Det var alltså Lotus som fick följa med på träningen. Han har inte blivit riden sen i lördags då jag hoppade med honom. Hn hade trampat sig med brodden i hagen så han fick ha boots runt om dör säkerhetens skull. Bootsen var inte så roliga tyckte han, speciellt inte bak då han lyfte på benen som tusan, riktig bakbensaktivitet med andra ord! Hoppningen kändes bra. Han var lydig och stack inte iväg ifrån mig, snarare att han väntade lite för mycket. Jag blir många gånger lite passiv och väntar på vad som ska hända istället för att faktiskt rida fram till hinder. Min svaghet just nu är att jag har ett stort kontrollbehov och rider med en för dålig galopp. Detta gör att speciellt lotus, hoppar dåligt. Jag måste rida på mer framåt och lite på honom, att han hoppar även fast han ligger stort eller trångt. Vi hoppade studs igår, något jag inte vågat gjort förut med honom eftersom jag trott att han ska ta båda i samma språng eftersom han gjort så med galoppbommar. Han skötte det utan problem. Det vi ska öva mycket på är att få honom att landa i rätt galopp så att det blir lite lättare för oss båda. Nu landar han i rätt men byter efter ett språng, eller landar i korsgalopp. Ska även tänka på att inte ha onödigt mycket utrustning på honom, så som boots då det stör honom mer än vad det gör nytta..
Så att våga mer och fixa galoppen ska ligga som fokus nu ett tag!

Ser ni mina nedtrycka händer på bilden ovan? De måste också bli bättre!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 juni 2016 11:48

Igår startade jag sommarlovet tillsammans med Moa och Ella. Vi grillade och badade i tunnan. Senare åkte vi till kyrkan en stund och sen var vi hemma hos Ella tills vi somnade runt midnatt. Idag blir en lugn dag, har ingenting planer...

Av Emelie - 11 juni 2016 11:42

Förra helgen var jag iväg på tre tävlingar på två dagar. Anledningen till att jag inte skrivit om detta innan är för att jag åkte på en smäll och fick en lätt hjärnskakning.. I söndags, 5 juni, red jag och helios andra omgången av div 1 i dylta. För...

Av Emelie - 10 juni 2016 17:03

Nu är det äntligen sommarlov! Det känns både väldigt skönt men också lite tungt. Jag har ju en tendens att fästa mig vissa personer så det finns någon jag kommer sakna extra mycket. Min sommar kommer bestå av massor med jobb, roligt jobb, är endast l...

Av Emelie - 30 maj 2016 08:41

                  Runsås sir Owen ''Ove'', e: Sir oldenburg u: Blaidd Rosette, hingst Dusty Springfield ''Dagny'', sto  ...

Av Emelie - 28 maj 2016 21:29

Hej på er! Idag har jag alltså dammat av hoppsadeln och varit iväg på hopptävling med Blizzie och Shelby. Bägge ponnyerna hoppade två klasser var. Shelby var först ut. Det är Wilmas ponny som jag startat en gång innan, han ska säljas. På framridnin...

Skapa flashcards