Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg den 16 januari 2016

Av Emelie - 16 januari 2016 19:59

Hej!

Hoppas att det är bra med er som läser, och att ni har en fin lördag. 

Imorse tog jag på mig massa kläder och trotsade kylan. Började med att bygga hinder innan jag mockade några boxar, fick upp värmen kan jag lova. Ringde Hanna och Towa och frågade om de kunde hjälpa mig i ridhuset och med hästarna medans jag red. De ska få en varsin hoppträning som tack för all hjälp idag. 

Dagens övning bestod av tre hinder på ena långsidan, men 9 meter mellan varje hinder, och där emellan en bom på marken var 3:e meter. Hade även ett litet blockhinder på diagonalen för att byta varv över. Tanken med dagens övning var att få hästarna att ta jämna galoppsprång mellan hindrena, även att få den högsta språngpunkten mitt över hindret, inte före eller efter. Idén kom efter träningen med lotus i onsdags, han behöver träna mer på bommar på marken. Hade inte en tanke på detta innan.. 

Riviera fick kicka igång ridningen. Hon kändes ovanligt fin, kanske för att dressyrarbetet var mer kravlöst än när jag har dressyrsadeln. När vi började hoppa, blev hon väldigt taggad, hoppade och studsade en sväng. Sen lugnande hon ner sig, fast den där härliga energin fanns ändå kvar där. Hon ville göra och gjorde sitt bästa. Hoppade bra, dock lite pigg när serien skulle hoppas ner mot läktare och öppningen. Även fast hon var pigg och drog på lite, fick hon plats mellan bommarna. Hade bommarna inte funnits, hade det blivit trångt mellan hindrena, så med andra ord blev hon ändå lite bromsad av bommarna. 

   

Haley var nästa på tur. Jag ade inga större förhoppningar eftersom hon aldrig gjort något i denna stil förut. Tror bara att hon hoppat två hinder på samma linje, då med dubbelt så många galoppsprång emellan. Hon gjorde det bra, trots att det finns mycket att jobba på. För övrigt var hon ganska fin i ridningen, bara lite tjurig i början av passet. Hade då vanliga termobyxor på mig, vilket gör att man sitter väldigt löst i sadeln eftersom det blir så halt. Detta gjorde att jag tog det lite försiktigt i början när hon stog på stället och studsade, men gjorde oinget större när jag sen sa till henne. Jag tror att denna övning var bra för Haley då hon fick använda sin galopp mer, trots att några bommar åkte ner. 

Lite färvånad över vad lättlärd hon är!

 

Å Blizzie, bästa Blizzie! 

Jag har alltid undvikit dessa övningar eftersom hon blir så pigg och stark på hinder. Har varit rädd för att hon ska trampa på någon bom och skada sig, just för att hon får så bråttom. Hon förvånade mig idag. Det gick att kontrollera henne mellan och det fanns en broms. Hon lyssnade på mig och väntade mellan hindrena. I dressyrarbetet kändes hon mjuk och fin, speciellt i vänstersidan som brukar vara stel. Helt sjukt vad mycket jag tycker om denna ponny. Bilden får stå för dagens väl valda kläder. Lägg märke till mina fina mössa.. 

 

Dagens övning var mest till för Lotus, även fast de andra också imponarade på mig. Lotus var faktiskt inte alls lika tveksam som på hoppträningen. I början av passet var han väldigt ofokuserad på mig och lite stressad. Detta kan bero på att han vilat i två dagar och för att han visste att det var hoppning på g. Försökte få han eftergiven i dressyrarbetet i ca 20 min innan jag var ganska nöjd. Han förstod nästan direkt vad övningen gick ut på. Det svåraste med Lotus är att få honom att landa i rätt galopp. I själva serien hade han lite brottom efter andra hindret men löste det helt okej ändå. Avslutade med att plocka bort det sista hindret. Hade då bara ett litet räcke som första, tre galoppbommar och sen ett högre räcke. Vilket skillnad det blev på hans språng och vad mycket lättare det var att få honom att vänta lite på mig. Detta ska göras fler gånger!

Towa och Lotus på bild :)

 

Sist ut idag var Micke. Mamma vill att jag ska starta honom på en pay and jump om ca två veckor i filipstad, så jag tänkte att jag kanske skulle prova att rida honom någon gång innan. När jag red honom senast var han väldigt seg, det var i slutet av sommaren, när jag precis blivit bra i min arm. Idag var han mycket mer framåt, och ganska lättlärd. Det var lätta att trycka av honom på hinder när han låg stort. Det känns som att det finns något att jobba vidare på. Han borde kunna hoppa eftersom han har en fin pappa som tävlat internationellt. Kanske ska börja med att banta honom lite så att den gigantiska magen försvinner.. 

Mick Jagger  f.11 (Micke) efter Miclas Aristocrat. Denna ponny är tillsalu ifall någon är sugen!


För att sammanfatta dagens övning så var det svårast att hoppa det lilla hindret på diagonalen, linjen var en bra övning som jag vill bygga vidare på. 4 filmer kommer på måndag!

Idag har jag även hunnit med att fika hos Sophia med mamma och Vickan. Min lillebror Fredrik är här  och vi har lagat mat innan Tack för dansen började, såg mig själv minst 5 ggr... Vi ska strax gå ut till stugan och lägga oss. Morgondagen är ännu inte planerad, tar den som den kommer! godnatt!

 


Av Emelie - 16 januari 2016 19:32

Glöm inte att kika på Tack för dansen kl 20.00, jag sitter i publiken. 5 hästar har hoppat i kylan, ett inlägg kommer under kvällen!

Ovido - Quiz & Flashcards