Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg den 14 januari 2016

Av Emelie - 14 januari 2016 21:04

För första gången under denna kalla period, har jag inte frusit idär när jag var i stallet. Provade att byta kläder, hoppade över ridkläderna och hade istället min varma onepiece över understället. Över hade jag som vanligt dunjacka, termobyxor, mössa, vantar och halsduk. Idag har jag för första gången någonsin tömkört en häst med hackamore, det var svårt men Haley skötte sig ganska bra. Hon var lite spänd pga svanskappan men annars helt okej. Tog henne bara i skritt och trav eftersom det är så kallt ute. Huvudsaken var att hon fick röra lite på sig och använda huvudet lite. 

Efter att jag tagit Haley, hjälpte jag mamma med teorin som hon hade på dagens lektioner. Gruppen jag hade fick smörja och sätta ihop kandarträns, de fick även linda ben med paddar underst. 

     

Imorgon går jag i skolan mellan 12.30 och 15.00, vi ska ha någon föreläsning om framtiden. Tyvärr går bussen till skolan 9.25 så det blir ganska mycket dötid där emellan, får nog bli lite matteplugg. Innan skolan ska hästarna ut, och efter hoppas jag på att det inte är så kallt så att jag kan rida. Hörs imorgon!

Av Emelie - 14 januari 2016 14:47

Hej på er!

Jag hade tyvärr inte tid att skriva något här igår efter hoppträningen med Lotus. Jag och mamma fixade lite företagsgrejjer. Träningen igår gick långt över förväntan! Det känns att jag börjar hitta ''knapparna'' på Lotus. Det blir bara lättare och lättare attt rida honom i dressyrarbetet, som sen ger ett resultat i hoppningen. Jag börjar få ut näsan mer på honom och han tar ett helt annat stöd i handen. I hoppningen är han mer lydig och väntar på mig, även fast han ibland överhoppar lite. Igår jobbade vi mycket med en bom framför hindret och ibland en bakom: Det svåraste under passet  var att byta galopp över en upphöjd bom och att hoppa en kombination med en bom på marken mitt i. På den upphöjda bommen förstår inte Lotus vad han ska göra. Planerar jag ett byte och försöker lägga det i språnger över bommen, springer han igenom bommen. Låter jag honom vara, byter han inte galopp. Jag tror att detta beror på att han är så koncentrerad på en sak, antingen bommen eller bytet, kanske för att han är kille och inte kan göra två saker samtidigt   

Innan träningen med Lotus, red jag en ganska pigg med ändå fin Haley som ska bli tömkörd idag för första gången. Det blir bara ett kort pass då det är så fruktansvärt kallt ute, -23 grader när jag kom hem från skolan.. Det är ju varken bra för hästar eller ryttare att jobba i denna kyla. Förstår inte riktigt hur jag kunde tävla i 27 graders kyla för några år sedan, helt galet kallt.. Jag hoppas att det blir lite mildare i helgen. Jag hade tänkt att mina hästar skulle få hoppa, i två dagar med liknande övningar, med fokus på lydnad och att få högsta språngpunkten mitt över hindret. 

 

Såhär känner vi i denna kyla.. 

Ovido - Quiz & Flashcards