Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Direktlänk till inlägg 12 januari 2016

svettiga pass med två korta filmer

Av Emelie - 12 januari 2016 18:59

I Dag, just nu är jag lite förvånad över mig själv igen. Jag var snabb i stallet idag. Hann rida 3 hästar på tre timmar. Dock blev planeringen lite snnorlunda än vad jag hade tänkt. Helios och Haley fick jobba på gärdet i snön medans Blizzie fick gå inne då det blev för mörkt ute. 

Jag börjde med att rida Helios tillsammans med Vickan som red Troy. Jag har inte suttit på Helios på ca två veckor vilket kändes lite på min ridning. Mina hästar är ganska olika så jag red till en början, mer än vad jag behövde. Det var väldigt svårt att få honom att fokusera på mig istället för allt annnat som fanns att titta på. Efter en stund kändes han helt okej i traven och båda sidorna var hyfsat mjuka. Galoppen var väldigt svår ute på en så stor yta. Han blev väldigt stark samtidigt som han tog i och blev rund i groppen. Bara för skojs skull testade jag att göra några byten eftersom han var under sig i bak och i uppförsbacke. Bytena satt åta båda håll och var rena, annars har han väldigt svårt från vänster till höger, han får inte med sig bakbenen. Avslutade med lite mellantrav vilket Helios tyckte var kul! 

Vickan skulle även rida Roddan, då passade jag på att ta även Haley på gärdet när jag hade lite sällskap. Helt sjukt vilken gång den ponnyn har. Traven var en dröm och gloppen blir bara bättre och bättre! Det märks väl att hon har vilat lite. Hon blir lite crazy och tycket att hon kan göra precis som hon vill bort emellan. Hon går som på räls ena studen, sen exploderar hon och har alla benen i luften, helt plötsligt återgår hon till arbetet som att inget har hänt. Ibland funderar jag på om hon inte har alla hästar hemma. Jag tror att hon ska få röra lite på sig varje dag ett tag nu så att hon håller sig i skinnet när man rider. Hon kommer då istället få två dagar i veckan som jag bara skrittar ut på henne istället för att vila helt. Ska även pröva att tömköra henne lite och se om hon tar bettet då. 

   

Blizzie fick fortsätta på gårdagens arbete. Hon var bättre i vänster sida idag, men inte helt bra. Galoppen var bra och blev bättre när jag lättade av i handen. Passet betod mest av galoppjobb med enkal byten. Mellan varje fattning skrittade jag nästan ett halvt varv för att få henne att slappna av och vänta på min hjälp. Jag tänkte mycket på hur jag gjorde såatt både hon och jag var förberedda på vilken galopp som skulle fattas. I slutet kändes hon helt okej. Det känns speciellt när jag rider Blizzie att jag har blivit mer aktiv i min ridning och att jag använder sätet mer för att bromsa istället för handen. Till och med så att jag får träningsvärk när jag ridit, längesen jag fick det nu! 

 

Imorgon börjar jag vid lunch och har två lektioner i skolan. Beroende på hur trött jag är, ska Blizzie nog få röra på sig innan skolan, på gärdet och jobba på ordentligt och sen vila på torsdag. Lotus ska hoppas för Sofie och Haley ska jobba lite bommar någon gång under dagen. 

Nu ska jag strax börja med maten så den är klar när mamma kommer in från stallet. Idag blir det chili con carne :D

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 juni 2016 11:48

Igår startade jag sommarlovet tillsammans med Moa och Ella. Vi grillade och badade i tunnan. Senare åkte vi till kyrkan en stund och sen var vi hemma hos Ella tills vi somnade runt midnatt. Idag blir en lugn dag, har ingenting planer...

Av Emelie - 11 juni 2016 11:42

Förra helgen var jag iväg på tre tävlingar på två dagar. Anledningen till att jag inte skrivit om detta innan är för att jag åkte på en smäll och fick en lätt hjärnskakning.. I söndags, 5 juni, red jag och helios andra omgången av div 1 i dylta. För...

Av Emelie - 10 juni 2016 17:03

Nu är det äntligen sommarlov! Det känns både väldigt skönt men också lite tungt. Jag har ju en tendens att fästa mig vissa personer så det finns någon jag kommer sakna extra mycket. Min sommar kommer bestå av massor med jobb, roligt jobb, är endast l...

Av Emelie - 30 maj 2016 08:41

                  Runsås sir Owen ''Ove'', e: Sir oldenburg u: Blaidd Rosette, hingst Dusty Springfield ''Dagny'', sto  ...

Av Emelie - 28 maj 2016 21:29

Hej på er! Idag har jag alltså dammat av hoppsadeln och varit iväg på hopptävling med Blizzie och Shelby. Bägge ponnyerna hoppade två klasser var. Shelby var först ut. Det är Wilmas ponny som jag startat en gång innan, han ska säljas. På framridnin...

Skapa flashcards