Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Direktlänk till inlägg 5 januari 2016

Träningen för Lotta

Av Emelie - 5 januari 2016 09:56

Det blev ganska sent igår efter träningen, en shoppningrunda och film hos grannen, så jag orkade helt enkelt inte skriva något här. Jag var väldigt nervös innan träningen eftersom jag inte visste hur han skulle bete sig och hur han skulle hoppa just igår. När jag lastade ut, gnäggade han som han brukar göra på ett nytt ställe. Han gör det lite som att han vill visa att han är där. När vi kom in i ridhuset sa han inte ett ljud och var hur lugn som helst. Föst när jag satte mig upp blev han lite taggad och stod på stället och trampade. Han lugnade sig så fort han fick börja jobba. När vi började träningen för Lotta var han lite hög i nacken, svår att forma och tog inget stöd i handen. Vi började med att trava över dommar med olika avstånd emellan, mellan varje bomserie skulle hästen flyttas udan för skänkeln och formas i innersidan. Efter bomjobbet, jobbade vi på en stor volt där framdelen skulle vara innanför spåret, hästen skulle gå i en öppna runt hela volten och vara genomskålad i innersidan. Lotus gändes bättre och bättre när jag var mer stilla i handen och jobbade mer med skänkel och sits. Efter en stund fick jag ut och ner halsen på Lotus genom att lätta av lite på yttertygeln i öppnan vilket gjorde attt han även blev lättare att få runt skänkeln. Vi gjorde samma sak i båda varven och i alla tre gångarter innan vi började hoppa. Det sättet vi arbetade på innan hoppningen passade oss väldigt bra kändes det som eftersom Lotus blev så eftergiven och fin. Han brukar annars ha väldigt lätt för att bara ''leka'' med mig och göra lite som han vill. 

Vi hoppade mycket linjer på låga hinder och även på volt. I början var lotus väldigt vinglig och hade svårt att landa i rätt galopp. Han blev stark efter hinder och hoppade väldigt åt vänster. Jag tror att detta beror på att han får så brottom till nästa hinder, han vill ju så gärna hoppa och göra rätt. Efter en liten stund lyssnade han bättre och väntade mer. Det svåraste under passet var nog att hoppa på volt med en bom framför hindret och en bom bakom hindret för att det är svårt att få han böjd i språnget, han hoppar ofta rakt fram istället för att örsöka hoppa runt på voltspåret. 

I slutet hoppade vi en bana där jag fick hoppa om den sista linjen några gånger för att få det bättre. Jag lägger ofta ner handen och får spikraka armar före och efter hinder. Jag måste öva mer på att stå i lätt sits, få fram handen och böjja på armbågarna så att jag blir med i hästens rörelse istället för efter rörelsen. Sista gånegn kändes han riktigt fin, när jag tänkte på hur jag gjorde och använde rösten för att bromsa upp honom. Jag avslutade passet med att få  honom att bli lång och låg i formen igen och flytta undan honom för skänkeln. 

Jag är helt klar jättenöjd med Lotus under passet!! Han skötte sig verkligen bra för att vara hingst. Jag är mindre nöjd med mig själv då Lotta har tjatat länge på mig om samma sak. Nu måste det bli skärpning och hårdträning så att jag får ordning på händerna och inte gör det svårare för hästen. 

Lotta tyckte att jag skulle fortsätta med Lotus, men då skulle jag säga till mamma att hon inte bara skulle rida dressyr på honom, jag skulle då få foppa honom två gånger i veckan. Det är så skönt att träningarna är igång igen och jag hoppas att jag kan träna för Lotta oftare, tyvärr krockar det med min träning i skolan på onsdagar men jag hoppas att det går att lösa. Hoppning för Lotta och Eva är en väldigt bra kombo tycker jag. Nu vill jag verkligen komma igång igen och börja träna ordentligt inför tävlingssäsongen! 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 juni 2016 11:48

Igår startade jag sommarlovet tillsammans med Moa och Ella. Vi grillade och badade i tunnan. Senare åkte vi till kyrkan en stund och sen var vi hemma hos Ella tills vi somnade runt midnatt. Idag blir en lugn dag, har ingenting planer...

Av Emelie - 11 juni 2016 11:42

Förra helgen var jag iväg på tre tävlingar på två dagar. Anledningen till att jag inte skrivit om detta innan är för att jag åkte på en smäll och fick en lätt hjärnskakning.. I söndags, 5 juni, red jag och helios andra omgången av div 1 i dylta. För...

Av Emelie - 10 juni 2016 17:03

Nu är det äntligen sommarlov! Det känns både väldigt skönt men också lite tungt. Jag har ju en tendens att fästa mig vissa personer så det finns någon jag kommer sakna extra mycket. Min sommar kommer bestå av massor med jobb, roligt jobb, är endast l...

Av Emelie - 30 maj 2016 08:41

                  Runsås sir Owen ''Ove'', e: Sir oldenburg u: Blaidd Rosette, hingst Dusty Springfield ''Dagny'', sto  ...

Av Emelie - 28 maj 2016 21:29

Hej på er! Idag har jag alltså dammat av hoppsadeln och varit iväg på hopptävling med Blizzie och Shelby. Bägge ponnyerna hoppade två klasser var. Shelby var först ut. Det är Wilmas ponny som jag startat en gång innan, han ska säljas. På framridnin...

Ovido - Quiz & Flashcards