Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Direktlänk till inlägg 2 januari 2016

Dagen ridpass

Av Emelie - 2 januari 2016 21:29

Visst är det väldigt glamoröst att bo på landet och ha en massa hästar. Inte direkt så att man kan vara borta hur länge som helst. Åkte från bion när den var slut, hem för att ta in alla hästar. Det är bara att byta om lite snabbt, ta på sig varma kläder och ut i snön en stund. Som tur är tar det bara ca 30 minuter att ta in när man är två. Nu har jag precis landat inne i soffan och tänkte berätta lite om dagens ridpass. 

Jag började med Blizzie som fick jobba ute på gärdet i snön. Gjorde mest lösgörande arbete då jag trodde att hon skulle vara väldigt busig och taggad. Men Blizzie tog det mest lugnt tills jag släppte iväg henne i galoppen, då passade hon på att göra en bakut och sedan arbetade hon på fint igen. 

               

Jag har aldrig ridigt ute på Haley eftersom hon har varit lite överallt stundtals i ridhuset. Men idag tänkte jag att det skulle vara första gången. Det kunde ju inte bli värre än att jag fick käka snö. Till en början gick allt väldigt bra, innan hon fick för sig att hon bestämmde och ville gå hem. Det var svårt först att få henne att gå framåt, speciellt när hon är istadig och vill gå åt sitt håll. Tillslut fick jag jag farm henne och hon blev väldigt fin och avslappnad, dock lite svår att svänga. Galoppen var lättare att få till i den ljupa snön då hon fick ta i mycket mer och blev rundare. 

                         

Kolla vilka fina bakben hon har i travbilderna, hon jobbar verkligen på och trampar under sig!

Jag ska försöka rida hästarna i snön 2-3 ggr i veckan nu sålänge den ligger kvar, speciellt med Haley eftersom hon jobbade på så bra fast inte så långa pass eftersom det kan slita på höstarna eftersom det är lite tyngre för dem, dock måste de ta i mer. 

Imorgon fyller mormor 70 år och ska firas vid 2 nere i stan. Innan det ska jag hinna rida dressyr på Blizzie och hoppa några språng på Haley och Lotus. Efter vi varit i stan kommer min morbror med familj hit, även mormor, därför måste hästarna och stallet tas innan. 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 juni 2016 11:48

Igår startade jag sommarlovet tillsammans med Moa och Ella. Vi grillade och badade i tunnan. Senare åkte vi till kyrkan en stund och sen var vi hemma hos Ella tills vi somnade runt midnatt. Idag blir en lugn dag, har ingenting planer...

Av Emelie - 11 juni 2016 11:42

Förra helgen var jag iväg på tre tävlingar på två dagar. Anledningen till att jag inte skrivit om detta innan är för att jag åkte på en smäll och fick en lätt hjärnskakning.. I söndags, 5 juni, red jag och helios andra omgången av div 1 i dylta. För...

Av Emelie - 10 juni 2016 17:03

Nu är det äntligen sommarlov! Det känns både väldigt skönt men också lite tungt. Jag har ju en tendens att fästa mig vissa personer så det finns någon jag kommer sakna extra mycket. Min sommar kommer bestå av massor med jobb, roligt jobb, är endast l...

Av Emelie - 30 maj 2016 08:41

                  Runsås sir Owen ''Ove'', e: Sir oldenburg u: Blaidd Rosette, hingst Dusty Springfield ''Dagny'', sto  ...

Av Emelie - 28 maj 2016 21:29

Hej på er! Idag har jag alltså dammat av hoppsadeln och varit iväg på hopptävling med Blizzie och Shelby. Bägge ponnyerna hoppade två klasser var. Shelby var först ut. Det är Wilmas ponny som jag startat en gång innan, han ska säljas. På framridnin...

Ovido - Quiz & Flashcards