Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg under november 2015

Av Emelie - 3 november 2015 20:15

Att vara där jag varit idag är så enkelt. Där kan jag alltid vara mig själv och prata med vem som helst, om vad som helst. Bara genom att kliva innanför dörren, får mig att känns en enorm trygghet. Några kanske vet vad jag vad jag pratar om, medans andra inte har en aning.
Jag var i Storfors från tre till halv sju idag. Nästan fem timmar av glädje. Hann även med att sjunga lite inför advent och jul. Det är synd att jag inte hinner åka till Storfors oftare men sånt är livet, man han inte hinna med allt. Bilden nedan är tagen från min konfirmation, 2013 var ett händelserikt år men vissa minnen vill jag spara och komma ihåg.

Denna vecka har jag inte planerat så mycket med hästarna, bara en hoppträning imorgon med någon av dem på skolans träning. Annars så går båda ponnyerna med i verksamheten idag. Kitana vilar medans jag väntar på smärtstillande.
Har massa plugg också. Ett prov på måndag och två på tisdag, och då är alla i olika ämnen.. Bara att sätta igång...

Av Emelie - 2 november 2015 19:52

Om ni läst här innan så vet ni att jag har varit till Karlstad med Kitana idag. Hon har länge varit bråkig att rida men så himla snäll och go vid hantering. På grund av hennes beteende när equiterapeuten valde jag och mamma att kolla upp henne. 

Kitana är inte så van att vara hemifrån så hon var ganska nervös när vi kom fram och när hon fick stå i boxen och vänta på våran tur. När veterinären kom, tittade och kände han lite på henne. Vi fick sedan gå farm och tillbaka på gången, sedan gjorde vi samma sak i trav. Kitana tyckte att det var lite läskigt men gjorde det bra ändå. Vi fortsatte sen men att longera henne på banan så att Henrik fick se hur hon rör sog och så att hon rörde sig rent. Fina tjejen var först väldigt spänd men slappnade av efter en stund och lyssnade fint på mig. Sedan gick vi in igen och gjorde böjprov på alla fyra ben. Kitana var fin på fram med lite stelare i bak, mer i vänster där hon har lite mugg och lätt blir svullen. När Henrik skulle känna på hennes rygg stod hon med öronen framåt tills han tryckte till på ett ställe, där hon plösligt blev grinig och skrek. Det är precis på denna punkt som hingsten ofta är på under en betäckning, alltså skrek hon för att hon inte är brunstig och inte ville bli betäckt. När han sedan gjorde samma sak igen, visade hon inget. Jag fick smärtstillande utskrivet som jag ska ge henne i två veckor. Hon ska nu sättas igång och ridas som vanligt. Går hon bra och inte är dum under tiden som hon får smärtstillande, ska vi åka in med henne igen för att röntga. Fortsätter hon som vanligt, har hon inte ont utan har bara ett jäkla humör som jag ska vinna över.

Henrik tyckte för övrigt att det var en fin häst som skulle passa till både hoppning och dressyr, eftersom hon har fina gångarter och en fin, rund galopp där hon använder ryggen bra. Hon är även känslig, uppmärksam och explosiv vilket kan vara bra senare i utbildningen. 

Så nu är det bara att sätta igång Kitana igen :). 

 

         

Hemma igen har jag pluggar och skickat in ett arbete och fixat lite ute i min lilla stuga, nu är det i princip klart :D 

Imorgon går jag i skolan som vanligt, sen åker jag upp till storfors och tillbringar eftermiddagen i storfors. 

Just nu känner jag mig så positiv och glad till allt. Jag har så fantastiska människor runt om mig som stöttar till 100%, som man kan prata ed när som helst och om vad som helst. Jag är så lyckligt lottad övar att ha en så fantastisk mamma som alltid ställer upp och många gånger bryr sig mer om mig än sig själv. Ja, just nu känns allt så jäkla bra! 

Har även idag fått hem min nya telefon, bytte både abonnemang och telefon. Hade telia förut men det fungerar inte här ute i skogen vilket tele2 gör. Så just nu väntar jag bara på att även mitt nummer ska flyttas över. Jag har för tillfället ett annat nummer... 




Av Emelie - 2 november 2015 13:06

Med full skyddsutrustning är vi nu Påväg till Karlstad. Kitana är både lindad med boots underst och har transportskydd på sig. Bomullen är i öronen och luvan är på över för att inte bomullen ska åka ut. Vi är strax i Kristinehamn och hon står ganska lungt än så länge..

Av Emelie - 1 november 2015 19:42

ungefär så, kändes dagens två starter med Blizzie.. I första klassen 1m, var hon väldigt på vilket gjorde att jag höll i för mycket ibland, som i ledde till omtramp och en bom ner. I andra klassen 110cm försökte jag lätta mer i handen. Vi hade två bommar ner, båda var hon i lite lätt och slarvade.. Vi ska nu fortsätta att hoppa mer på denna höjd och försöka få det att kännas mer enkelt och så att hon blir van med höjden igen. Jag hoppas på att det kommer fler träningstävlingar så att vi kan få mer rutin även under vintern. Jag hoppas även på att åka iväg på kurs när det passar för att få träna mer.

[Bild]

På eftermiddagen badade jag Kitana så att hon är ren inför morgondagens veterinär besök i Karlstad. Jag är faktiskt nervös över hur det ska gå, speciellt att transportera henne då hon är lite galen i kärran.. Inne på kliniken ska inte vara några större problem tror jag.

Jag och Marie har även klippt helios. Den mannan vill gärna bestämma och han är svår att klippa men vi vann över honom. Med lite tålamod så gick det. Vi ska fortsätta att klippa klart honom någon annan dag i veckan.

[Bild]

Imorgon är drar skolan igång igen och jag har en uppgift som ska vara inlämnad. Ska även hämta ut ett paket från tele2, hoppas på att det är min nya telefon :D

Skapa flashcards