Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Direktlänk till inlägg 10 november 2015

Gårdagens ridpass

Av Emelie - 10 november 2015 08:31

Kom in från stallet vid 7 tiden igår, helt slut. Åt lite gröt innan jag sommnade i soffan framför fotbollsgalan. Därför skrev jag inget här igår. 

Efter skolan var jag inne en liten stund innan jag gick ut i stallet. Med alltså, vad är det för jäkla väder att vara ute i? det öste ner regn hela kvällen igår. Hästar, täcken och kläder var genomblöta. Så evigt tacksam över att ha ridhus och ett stall i ridhuset så man slipper att springa mellan i regnet. Jag gjorde alltså iordning både Helios och Kitana inne i ridhusstallet. 

Började med att rida Helios. Tanken var att vi skulle öva programdelar, övergångar och lydighet, men vi var sex stycken i vårat 20x40 ridhus, vilket gjorde att det blev väldigt trångt. Jag red mycket på 20m volten och började med att göra övergångar mellan skritt och trav. Helios har en tendens till att ta ett större steg uppåt när man ska komma fram i trav, och jag vill att han ska vara jämn i övergången så jag försökte hela tiden vara konsekvent och få min vilja igenom. Det gick 7 av 10 gånger. Fortsatte sen i traven att flytta undan honom för båda skänklarna, i båda varv. Ville få honom mjuk och följsam. Jag tycker att han kändes fin i handen och hade ett bra sug i bettet. Jag brukar få problem när jag rider 10m volter för att vi tappar kontakten. Nu hade jag ett bra stöd i handen hela tiden och han var mycket lägre i nacken och rundare i formen. I galoppen blev han hög och lite stark. så jag gjorde på samma sätt här. Ville få hon lösgjord, så jag flyttade honom för skänklarna. Ställde igenom ordentligt i innersidan, speciellt i högersidan. I vänstergaloppen ville jag få in ytterbogen och ut bakdelen för att han skulle spåra i volten. Han har lite jobbigare i vänstervarv och tycker det är väldigt jobbigt när jag kommer åt honom. I helhet är jag väldigt nöjd med passet, med tanke på att det var hästar överallt. 

 

Kitana red jag efter Helios. Jag har nu insett att hon inte har ont någonstans, hon har bara ett jävligt jobbigt humör och vill bestämma över mig. Hon går ju nu på smärtstillande så ska inte ha ont någonstans. Jag red med en fast martingall istället för en gramantygel för att jag tycker att det är lättare. Hon började i skritten att försöka resa sig och sparkade med skänkeln, så jag börjde henne och sparkade på så att hon skulle aceptera mig. I traven kändes hon rund och fin. Jag låg mycket på volt och red 1m innanför spåret när jag red runt fyrkanten för att hon inte ska skjuta ut bogen på väggen. Direkt när jag fattade högergalopp drog hon ner huvudet och spakrade, fick då lägga henne på en volt igen och ställa igenom henne i trav och skritt och vara lite tuffare med skänkeln. När jag knde att hon gav efter, prövade jag att fatta galopp igen, vilket gick bra. När jag bytte till vänster varv, där problemen brukar komma, gjorde hon på samma sätt igen. Så jag fortsatte att ha henne på en liten volt en stund innan jag fattade ny galopp. Efter två gånger slutade hon och ville inte sluta galoppera. Även fast hon bråkade ganska mycket så är jag nöjd med mig själv, att jag vågade säga till henne och vann över henne. 

Jag tror att hon kommer fortsätta med detta ett tag, tills hon vet vem det är som bestämmer. Även fast det kommer bli tufft så vill jag inte ge upp eftersom jag tycker om henne väldigt mycket och vet att hon kommer bli fin i slutändan. 

 

Innan ja började skriva detta inlägg, skrev jag ett spanskaprov och det gick helt okej. Jag har tre lektioner till innan jag slutar, sista lektionen skriver jag prov i psykologi. Efter skolan tar jag bussen till storfors och är i kyrkan en stund innan jag ska hem till pappa för att fira fars da, lite sent.. 

ikväll ska Kitana ridas igen. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 11 juni 2016 11:48

Igår startade jag sommarlovet tillsammans med Moa och Ella. Vi grillade och badade i tunnan. Senare åkte vi till kyrkan en stund och sen var vi hemma hos Ella tills vi somnade runt midnatt. Idag blir en lugn dag, har ingenting planer...

Av Emelie - 11 juni 2016 11:42

Förra helgen var jag iväg på tre tävlingar på två dagar. Anledningen till att jag inte skrivit om detta innan är för att jag åkte på en smäll och fick en lätt hjärnskakning.. I söndags, 5 juni, red jag och helios andra omgången av div 1 i dylta. För...

Av Emelie - 10 juni 2016 17:03

Nu är det äntligen sommarlov! Det känns både väldigt skönt men också lite tungt. Jag har ju en tendens att fästa mig vissa personer så det finns någon jag kommer sakna extra mycket. Min sommar kommer bestå av massor med jobb, roligt jobb, är endast l...

Av Emelie - 30 maj 2016 08:41

                  Runsås sir Owen ''Ove'', e: Sir oldenburg u: Blaidd Rosette, hingst Dusty Springfield ''Dagny'', sto  ...

Av Emelie - 28 maj 2016 21:29

Hej på er! Idag har jag alltså dammat av hoppsadeln och varit iväg på hopptävling med Blizzie och Shelby. Bägge ponnyerna hoppade två klasser var. Shelby var först ut. Det är Wilmas ponny som jag startat en gång innan, han ska säljas. På framridnin...

Skapa flashcards