Emelie Nordgren - Ryttare i sköna värmland

Alla inlägg den 23 april 2015

Av Emelie - 23 april 2015 21:45

Denna vecka vet jag inte var jag gjort. Ligger lite på latsidan och fördriver tiden på fel sätt.. Jag tramsar bort massa tid i stallet och jobbar inte på håltimmarna i skolan. Om jag sköter mig så skulle jag hinna så mycket mer.
Denna vecka har jag totalt bara ridit 4 gånger. Två hästar i måndags, en i tisdags och en igår. Det är nästan lite jobbigt att sen i efterhand komma på att man ligger efter.. Jag har inte suttit på mina viktigaste hästar, Blizzie och Riviera, någonting denna vecka. De gick för Martin i helgen och lektion två dagar. Alltså har de fått två vilodagar denna vecka, och en till blir det imorgon. Vilan kan ändå vara skönt för dem men samtidigt känner jag att jag missar så många timmar i sadeln. Jag behöver rida varje dag, helst två hästar för att hela tiden prestera på bästa sätt. Vilar jag från ridningen så tar det ett pass eller två innan känslan är helt återställd. Alla timmar i sadeln är värdefulla.

Denna vecka har jag heller inte pluggat så mycket som jag brukar. Och ju mer jag tänker på det, desto mer stressad blir jag över att inte hinna klart med alla arbeten. Fast ändå tar jag inte tag i det.
Även fast jag inte gjort så mycket denna vecka så tror jag att det har varit bra för min kropp, att vila lite iallafall. Jag har i en längre period gjort lite mer än vad kroppen kanske orkar, tidiga mornar och sena kvällar är ett exempel. Kroppen behöver återhämta sig ibland.
Nu har jag även ett träningsprogram att göra och följa i skolan vilket gör att jag måste lägga lite av tiden i stallet på att konditionsträna, vilket jag varken gillar eller är bra på. Min höft knövlar när jag springer så därför får jag promenera längre sträckor i en rask takt. Det är även ett bra tillfälle att ta med Kitana, så hon får se nya saker. Idag tex har vi gått 6 km.

Nästa vecka känns väldigt stressig i skolan så då blir det förhoppningsvis mycket tid där, om inget annat är akut. Så om två veckor ska jag vara igång och rida som vanligt igen. Så ska jag fortsätta att jobba mot mina mål!

Imorgon blir förhoppningsvis en väldigt rolig dag om man bortser från de två timmar jag går i skolan. Prov i naturkunskap och en spanska lektion, inte taggad alls...
Annars så ska jag ut och äta lunch innan skolan med en tjej i stallet och på kvällen blir det dans :D
Jag åker direkt till Towa som bor i karlskoga efter skolan. Kl 9 börjar spelningen på kupolen då som vanligt, Elisa's spelar. Ser verkligen fram emot morgondagen.
Men först ska jag dejta kudden, godnatt :)

Av Emelie - 23 april 2015 11:14

Ny häst brukar oftast betyda nya saker. Jag har inte köpt så mycket saker till Kitana då jag hade allt. Hon fick nya mathinkar. Det var det jag skaffade då.
Hon är lite speciell min fina tjej. Och även väldigt galen i sin egen mat..
Sen hon kom har hon sparkat sönder halva väggen i bakre delen av boxen. Även två plankor på ena sidan. Vattenhinken har hon ställt sig i. Tror även att krubban har fått sig en smäll då det har blivit ett hål i den..
Även fast hon gjort allt detta så upplever jag ändå inte att är stressad och orolig i boxen. Det hon gör att hon sparkar i väggen så fort hon blir arg på hästen brevid, han kommer för nära när hon äter..
Så projektet vi har börjat med är en liten ombyggnad av hennes Box.
Det ska sättas upp skivor på väggarna och även på gallret på sidorna så att hon blir mer ensam. Jag tror att det kommer göra stor skillnad, hon kommer kunna slappna av mer.

Mamma köpte en guldfärgad vattenhink till henne för två veckor sen, så jag dagens inköp blev en matchande krubba, två mathinkar och en namnskylt. Hon är allt lite för bortskämd ibland ;)
Jag hade nationellt prov på morgonen så jag tog mopeden till skolan imorse. Därför passade det perfekt att åka och handla när jag hade 2,5 timme rast. Har även tankat lite då jag ska upp till Storfors och sjunga efter skolan. Ska även lämna ett USB men bilder som jag fotade på konserten i söndags!

Ovido - Quiz & Flashcards